“Пиета” на Микеланджело - чистото съвършенство в един мраморен къс

“Нима не знаете, че непорочните жени остават далеч по-свежи от порочните”, казва 25-годишният Микеланджело в защита на своята “Пиета”, атакувана от недоброжелатели. Те така и не разбрали защо лицето на Дева Мария изглежда доста по-младо от това на Христос.
09.01.2009
Деан Никифоров
324
ПИЕТА, Микеланджело, Ватикана
Площад Свети Петър, Рим
Източник: Анета Трифонова

Снимки: Ани Трифонова
 

“Нима не знаете, че непорочните жени остават далеч по-свежи от порочните”, казва 25-годишният Микеланджело в защита на своята “Пиета”, атакувана от недоброжелатели. Те така и не разбрали защо лицето на Дева Мария изглежда доста по-младо от това на Христос. Днес милионите туристи, които влизат в базиликата “Свети Петър”, едва ли си блъскат главата около този въпрос. Все пак Микеланджеловата Пиета е първото нещо, което ще видите в “Свети Петър”, независимо дали действате импулсивно или просто сте си го поставили за цел. Невероятно, но факт - “Пиета” е първият шедьовър на Микеланджело. Днес мраморната композиция заема обширна ниша вдясно от входа на базиликата.



Разбира се, всеки може да снима мраморната фигура от разстояние - една превантивна мярка за сигурност, която домакините от Ватикана бяха принудени да вземат след вандалското изпълнение на екзалтиран вярващ преди няколко години. Фрагмент от статуята тогава бил отчупен и разбира се, бързо възстановен.


 

Сред съвременниците на прочутия скулптор нямало толкова запалени фенове, но те пък намерили други начини да го атакуват. Все пак новото произведение на Микеланджело е изработено с учудващо за един 24-годишен младеж техническо майсторство. Статуята изобразява почти голото тяло на мъртвия Христос, отпуснато в скута на Дева Мария, точно след свалянето му от кръста. Поръчката дошла от френския кардинал на Сан Дени, който по това време, около 1500 г., живеел в Рим. Но най-странното е, че тя била провокирана от една доста фриволна, светска проява на скулптура - статуята на Бакхус.


Микеланжело направил бога на веселието, при това в естествен размер още при пристигането си в Рим за банкер на име Якопо Гали. От нея ни гледа весел младеж, който държи чаша вино, стомахът му е подут и той едва се крепи на краката си, подпрян на млад сатир и захапал чепка грозде. Нищо общо със святостта на последвалата “Пиета”! “И все пак защо лицето на Мадоната е толкова младо?”, не пропуснали да попитат Микеланджело, недоволни от работата му. Този въпрос продължил да занимава някои съвременници и биографи на скулптора.


Според Вазари обяснението е просто и леко фройдиско - майката и дойката на Микеланджело умират съвсем млади, а личната психология на автора в голяма степен сложила своя отпечатък върху неговите произведения. Все пак този факт изглежда смехотворен на фона на огромния проблем, с който се справил младия Микеланджело - да изобрази две отделни фигури в един мраморен блок?


Скулпторът го решава, като противопоставя голата и гладка плът на Христос на обемните дипли от дрехата на Мария. Един бегъл поглед върху композицията е достатъчен, за да се открои спокойното й, но потопено в дълбока скръб лице от отпусната мъртва глава на Исус, върху която все още се вижда отпечатъка от агонията при разпъването.

Спокойствие и дълбоко духовно преживяване в едно - това усещане е предадено от Микеланджело с неподражаем талант. Затова не е странно, че подобно съвършенство може да предизвика какви ли не човешки реакции - от акта на дълбоко вживелия се вандал до чувството, че си изправен пред истинско съвършенство.
 

Автор: Деан Никифоров
Закони Нормативна база Коментари