Творчески търсения с Цветан Лазаров

„Всяко нещо, което излиза изпод ръцете ми държа да има не само съдържание, а и форма. Тя да е адекватна и да е водещия елемент, и ако нещо ме хване за гърлото и не може да излезе в картина, излиза като скулптура”, започва разказа за своя творчески път Лазаров.
22.12.2019
Даниела Житарска
509
Художник, скулптор, авангардно изкуство, Цветан Лазаров
"Геометрия"
Източник: Цветан Лазаров

Цветан Лазаров е автор, чието творчество привлича и провокира повече от 30 години публиката в България и извън нея. Откровен, любопитен и чувствителен,  с подход на хирург, разсичащ формите, за да изследва съставните им части, не само визуално, но и във философски аспект. Неговото творчество вълнува.


„Всяко нещо, което излиза изпод ръцете ми държа да има не само съдържание, а и форма. Тя да е адекватна и да е водещия елемент, и ако нещо ме хване за гърлото и не може да излезе в картина, излиза като скулптура”,  започва разказа за своя творчески път Лазаров. 


Съпругата му е архитект - Мариана Вампорова, с която са заедно от студентските си години и споделят сходни естетически възгледи. Тази симбиоза между художник и архитект  прави погледа му не само витален и абстрактен, но и по-реалистичен за пространството, където присъства изкуството. Авторът е познат на обществеността със своите  скулптури,  маслена живопис, както и с проекти и изпълнение на мозайки, рекламни надписи и дизайн на елементи от интериорите.

Цветан Лазаров, фотограф: Румен Йонков

Автор е на десетки изложби в България и чужбина. Години наред негови  произведения са излагани в елитни галерии. Повече от 25 години той представя свои произведения в галерии в Швеция. Това сътрудничество  пропива в погледа на артиста в него широта и различно усещане за визията.  Ново и различно от родното разбиране за  изкуството. Отвореният хоризонт разширява мирогледа. Успешно продава почти всичко, което е излагал навън, което е мечта за всеки автор.  Последните му самостоятелни изложби са в галерия „Валер“ в София, която се откри през октомври 2019 и галерия „Ларго“ във Варна, където Лазаров представи последните си творби - живопис и каменна пластика -,,Фрагменти от рая”. Авторът е един от наградените с приза "Художник на десетилетието 2008 - 2018 на Галерия „Ларго”.
 

  "Дървото в средата на Рая"                                                                                                       "Сребърният прозорец"


Завършва художествена гимназия, след което НХА в София. Учил е  при едни от най-добрите преподаватели у нас, като контактът му  с тях и  творчеството им, са го научили на много неща .Това се разбира от  уважението и любовта, с която говори за учителите си.


„Учил съм се от работите на големите майстори, които съм гледал в галерии и по изложби, продължава да разказва автора, за изминалия 30 годишен творчески път. Имах шанса да пътувам доста в Европа и да видя много известни произведения в оригинал, както и да се запозная и да контактувам с различни творци. Оценявам всичко, което е стойностно, независимо от стила, епохата и националността му”.
 

  "Стол" - бронз                                                                                                                                     "Фигура с птица" - бронз.

Изкуството не е саможиво и изнесено в свободното пространство, а има и място в дома ни. Така носи наслада и естетика за сетивата, а понякога ни задава и въпроси. Независимо, че като личен акт, то не е в състояние да промени битието, но може да задоволява вече възникнали потребности на обществото. По-скоро е субективно отражение на обективната реалност, изразена чрез емоцията на автора. Изкуството е изкристализиралата идея на творческия акт. Проявлението на идеята във форма и съдържание е това, което вълнува и автора Цветан Лазаров. За постигането на цялостната идея на една форма има много пътища. Един от които е фрагментирането ѝ. През погледа на Лазаров и годините на  творчески търсения, той развива свой собствен и разпознаваем стил, който е характерен с разчленяване и изследване на форми, които се разпознават през светлината- основният инструмент на този художник.
 

  "Смарагд"                                                                                                                                                     "За Духът в материята"


„Аз като автор, споделя Лазаров, мисля в определена посока и идват в главата ми определени образи, които са си готови. Сами по себе си, са като картини. Трябва само да ги посрещна, видя, възприема и предам грамотно, но обикновено имам намерение и нагласа за нещо, когато работя. Понякога в процеса на работата образите се променят и се отдалечават от първоначалната им  форма, затова не мога да повторя едно към едно вече готова картина. Дори да искам да я нарисувам същата, нещо ме повежда в друга насока и погледът ми към нея става друг. Работя толкова време, колкото трябва, за да завърша работата си и обичам  едновременно да изследвам няколко сюжета в пластика или в платно. Паралелният процес на работа ми помага идеята и формите да изкристализират”.
 


 "Сънят на лимона"


Техниката в живописта на художника е разнообразна, като на места, чрез велатурни участъци той пропуска светлината в платното, а в други, чрез уплътняване на боята изважда форма, която доизпипва в изящен  детайл, понякога близко, друг път далеч от реалността.

Усещането, което носят творбите му  е, че е свободна  в търсенията си личност. Идеята му за формата, като фрагмент от нещо по- голямо, от друга форма, понякога  трудно би го побрала в плоската декоративност на двуизмерното живописно платно. И както казва самият автор, това което не се побира в платното се оформя в  скулптура.
 

  "Синята птица" и "Другата светлина".

Една от тезите му е, че обкръжаващата ни реалност е съставена от  отделни елементи, които се съчетават в едно цяло, наречено „Свят”, „Космос” или „Universum”. Любопитсвото му го кара да фрагментира цялото на съставните му части,  които събирайки се отново в картините му, създават една нова реалност. Ние, като зрители, преживяваме този изследователско – творчески път, наблюдавайки излязлото от ръцете на автора. Емоцията при контакта с неговите творби провокира асоциации, обусловени от философията и темите на произведенията  му и носи естетическа наслада на сетивата.
 

Живописта на Цветан Лазаров е пропита от светлина.Светлината е ключово важна и за скулптурата. В пластиката  именно светлинният  лъч е този, който се спира върху формата, прави я видима за окото и и вдъхва живот.
 

  
"Окото на вятъра" и "Обективна нереалност" - мрамор


Тези негови търсения са част от темите в работите му. Идеята за светлото и тъмното, видимото и невидимото, мъжкото и женското начало, ин и ян, Вселената, чрез своите стихии и човешкият поглед, пречупен през символиката, допълват богатата палитра от философски и чисто човешки търсения на  автора.

 Идеята за първообраза и продължението, еднаквостта и различието, единението и разделението, фрагментирането и съединяването, безкрайното преливане на световете са все темите, които вълнуват и провокират Лазаров.
 

 
 "Спирала" - бронз  и "Риболовец" - бронз
 

„За мен, споделя той,  изкуството е начин на живот. Начин на мислене. Начин на съпреживяване. Вдъхновението ме намира навсякъде. Аз съм емоционален човек – вдъхновявам се от всичко, което ме е впечатлило и ми е харесало. Идеята се ражда от идея, емоцията от емоция... Вдъхновявам се от хубава гледка, музика, книга, танц, постановка, сценография, фотография, модел и търся във всичко позитивното и хубавото”.
 

"Хоризонтално развитие".

Философските и екзистенциални творчески търсения на Цветан Лазаров се проявяват в творбите му, като изпълват пространството с ефирни и  безплътни, предимно женски образи, с витални и експресивни натюрморти, с пейзажи с насечена трактовка и прекрасни пластики, заковаващи погледа на гледащия в пространството. Усещането за този автор е, че придава стойност на съставните части на цялото, което прави творбите му изкуство, а  философията му споделена с другите. Екзистенциалните сюжети не само  провокират и замислят , но и се улавяш свързан с твореца - Цватан Лазаров.
 

+18
Автор: Даниела Житарска
Закони Нормативна база Коментари