Ежегодното изложение в Милано се очаква с интерес от всички – и професионалисти в сферата на дизайна, и журналисти, които следят новостите и тенденциите в мебелния и интериорния дизайн като цяло, и много хора, които просто търсят вдъхновение за собствения си дом. И наскоро завършилото 61-во издание успешно изпълни тази задача. Видяхме много интересни нови продукти, реални решения за по-екологичен начин на живот и производство, както и магията на Euroluce – провеждащото се всяка втора година изложение зса осветление в рамките на панаира.
Източник: Salone del Mobile Milano
Устойчивостта и кръговата икономика отново бяха основните теми за Salone del Mobile Milano, годишната изложба на мебели, както и за Fuorisalone, множеството галерии, инсталации и събития в целия град. Според прессъобщението на фестивала имаше 307, 418 регистрирани участници, 550 млади дизайнери от 31 държави и 28 училища и университети по дизайн от 18 държави. Имаше 15% увеличение на посещаемостта спрямо 2022 г. като 65% от купувачите и „операторите в сектора“ са от чужбина, отбелязва Мария Поро, президент на Salone Del Mobile Milano.
Една голяма част от новите продукти, показани на панаира, бяха мебели за навън или по-точно мебели, които ни вършат еднакво добре работа и въре и навън. Това не е нова тенденция, но тя придоби още по-голямо значение след пандемията – както коментират много производители, клиентите дават приоритет на външното пространство, независимо дали става въпрос за тераса на малък апартамент, пълноценна градина или заден двор. В отговор на това търсене няколко луксозни марки направиха своето първо участие в категорията тази година. Molteni&C представи първата си колекция, създадена, за да издържи на стихиите, с акценти, включително циментова маса от Foster + Partners, каменна маса от желязо и лава от Ron Gilad и емблематичната D.154.2 на Gio Ponti фотьойл, преустроен за открито. В Armani/Casa посетителите също видяха първата колекция на компанията за навън, която включваше диван Terence, шезлонг Timothy, трапезни и странични маси и Thelma, сгъваем фотьойл.
Фотьойл D.154.2 на Gio Ponti, създадено през 1954 г. за Villa Planchart, в Каракас, преобразен във версия за открито, пълна с твърда полиуретанова обвивка и водоотблъскващи възглавници за колекцията Molteni&C outdoors. Източник: Villa Planchartе (ляво);
Knotty на холандската компания The New Raw. Източник: The New Raw © Mathijs Labadie (дясно)
Но от гледна точка на основната тема на изложението пейките Knotty на холандската компания The New Raw са по-интересен продукт, защото той обединява в себе си и двете споменати тенденции - вдъхновен от техниките за плетене, проектът третира пластмасовите отпадъци като непрекъсната нишка от материал, която се сгъва, усуква и оплита, за да създаде интригуваща тактилна повърхност, наподобяваща текстил. „Плетените модели“ позволяват оттичането на водата и могат да се използват еднакво добре и вътре и навън.
Темата за плетките очевидно е модерна, защото много от новите мебели, показани на панаира, използваха този елемент – като фотьойла Knitty на Nika Zupanc за Mooi. Източник: Mooi.
Едно от имената, което сравнително най-често се срещаше по време на Седмицата на дизайна в Милано, е това на италианския дизайнер Luca Nichetto, който представи много нови продукти за различни компании - от Gebrüder Thonet Vienna и Lladró до Steinway & Sons. Отдавайки почит на Gio Ponti, кръстникът на миланската архитектура и дизайн, Nichetto разработва колекцията Ginori 1735 Domus в сътрудничество с италианските марки Barovier&Toso (стъкло) и Rubelli (текстил).
Невъзможно е да се обхване цялото многообразие и богатство от вдъхновяващи нови продукти, но ето още няколко, които впечатляват със своя дизайн. За мен един от насй-интересните е новият фотьойл на известната компания, която всички познаваме от много години с широко използваните столове от огънато дърво. Тази година тя показа фотьойл, който прилича на приказен трон – Mickey armchair дизайн на India Mahdavi за Gebrüder Thonet.
Фотьойлът LaVenus на Luca Nichetto за Ginori 1735. Източник: Ginori 1735 (ляво);
Mickey armchair by India Mahdavi for Gebrüder Thonet. Източник: Gebrüder Thonet (дясно)
Впечатляващ е и диванът на Egoitaliano – NEFELE който прилича на облак. Източник: Egoitaliano
Имаше и много стъкло в най-различни форми, цветове и приложения на Glas ITALIA. Снимка:Теменужка Захариева (ляво);
Масичка за кафе CC от разноцветни плочки лято стъкло дизайн на Patrizia Urquiola за Glas ITALIA. Снимка: Glas ITALIA (дясно)
Особено красива е композицията от маса от цветно огънато стъкло Blur и огледало на Naturedesign. Снимка:Теменужка Захариева
Много интересни идеи имаше и в специалната част от изложението, в която се представят млади таланти – SaloneSatellite. Проектът Tatami Refab на японското дизайнерско студио Honoka спечели първа награда с идеята да използва остатъци от татами - често изхвърляни в Япония – и да ги смеси с биоразградима смола. След това с помощта на голям 3D принтер да направят висяща лампа и маса.
SaloneSatellite Award winner-Tatami Refab на японското студио Honoka. Снимка: Salone del Mobile Milano
Разбира се, много вдъхновяващо беше и изложението за осветление Euroluce, както и огромното количество проекти и инсталации извън Rho Fiera, но тe изискват специално представяне.