Архитект София Папазова завършва УАСГ през 2004 година, дипломирайки се като магистър с отличен успех към катедра "Интериор и дизайн". Преди университета учи в художествената гимназия за приложни изкуства. Започва работа още като студентка и днес, след повече от 18 години опит и десетки хиляди квадратни метра проектирана площ, е насочила дейността си към интериорния дизайн.
Основател е и управител на Soff Design – студио за архитектура, интериор и изкуство. Обича професията си и споделя, че клиентът е смисълът, около който създава уют. Практиката й включва обекти във високия сегмент на недвижимите имоти както в най-престижните райони на София, така и извън столицата и в Европа - Германия и Испания.
- Арх. Папазова, какви са основните принципи, които Ви ръководят при създаване на един интериорен проект и кой от тях е най-важен за Вас?
Винаги следвам правилото, че интериорният дизайн обединява функционалност и естетика. Добрият проект не се подчинява на впечатляващата визия като самоцел. Той служи на предназначението на обекта и на неговите конкретни функции. Колкото и да е въздействащ един интериор като стил и атмосфера, ако той не е решен удачно като функция и не отговаря на основните потребности на обитаващите, тогава вложените средства и усилия за добрата визия не са оправдани.
Също така, за мен е много важно всички участници в проекта да са доволни от всеки избор и всяко решение. Визирам клиентите като възложители и себе си като дизайнер. Например ако клиентите са двойка, основна цел е и тримата да сме удовлетворени както по време на проектирането, така и от крайния резултат.
Еднофамилна къща „Мечта. Източник: soffdesign.com; снимка: Димитър Кьосемарлиев, Dnes.bg
- Следователно водещи при вземане на дадено решение за проекта са както визията и стила, така и функцията?
Да, също и предвидения бюджет, както и качеството на материалите. Винаги се старая да има баланс. Преди началото на всеки проект провеждам подробен предварителен разговор с клиентите по тези въпроси. Ако тяхното желание е да обзаведа дома им в класически стил, а разполагат с по-ограничен бюджет, споделям с тях, че подобна визия изисква по-скъпи материали и декорации и че ще е необходимо да преразгледаме приоритетите. Стремя се към гъвкавост.
Ако със собствениците предвидим по-голяма сума за определено изделие или зона, компенсираме с по-малка за елемент от интериора, за който сме склонни да си го позволим. Най-често това е подвижно обзавеждане. Защото диванът, масата и столовете могат да бъдат сменени след пет години, докато неподвижното обзавеждане, настилките или плочите в банята например ще присъстват в конкретния интериор поне още 15-20 години и в тях си заслужава да се вложат средства.
Апартамент "Посоки" - Граритидж Парк, София. Източник: soffdesign.com
- До каква степен личният вкус и предпочитания на клиента са определящи при изграждане на проекта?
За мен и според личния ми модус на работа те са водещи. Стилът на всеки дом говори много за това какви са собствениците му. Винаги пазя автентичността на клиентите. Считам за привилегия да сбъдвам техните домове без да налагам стилови, цветови или формообразуващи предпочитания. Някак успявам да оставя клиентът да диктува хода на проекта, но и в същото време деликатно и елегантно да прокарам идеите си.
Определението за красиво е строго индивидуално и не мисля, че е редно то да бъде моделирано до крайна степен в някого. Разбира се, стига даден избор да не е в пълен разрив с естетиката. А що се отнася до въпроси, касаещи нарушаване на основни принципи или стандарти, особено в размери или отстояния, няма как да направя компромис, колкото и настоятелни да са клиентите.
Еднофамилна къща Мечта - кв. Княжево, София. Източник:soffdesign.com; снимка:Curtains Bulgaria
- Има ли "женски" дизайн?
Да, има. От гледна точка на принадлежността това са детска или тийнейджърска стая за момиче например, жилище на млада несемейна дама или ако е семейна - тя би могла да има собствена зона в дома, решена в неин стил. Също така, често се разработват и дамски офиси.
От гледна точка на съзиданието обаче, мисля че жените сме все по-равностойни на мъжете. Ако не познаваме автора, ще ни е трудно да определим дали дадено интериорно пространство е проектирано от жена или мъж. Изключение прави може би класическият стил. Сякаш той е запазена територия на жените дизайнери, защото изисква много внимание и търпение, каквото мъжете не винаги притежават. А относно останалите стилове, и ние можем да бъдем също толкова категорични и дръзки в решенията, колкото мъжете професионалисти са.
Еднофамилна къща „Дантели от розово злато“ - Граритидж Парк, София. Източник: soffdesign.com
- Какво е за Вас модерният лукс?
Макар извън темата на разговора ни, ще си позволя да цитирам Лени Кравиц, който споделя, че истинският лукс не е свързан с притежания, а с това да си дадеш време да бъдеш спокоен, да се вслушваш и да чувстваш. Моята интерпретацията на неговите думи е, че блясъкът и луксът не са в стойността на заобикалящия ни интериор. Те се крият в това да се чувстваш добре в собствения си дом.
Еднофамилна къща Вellezza, Резиденшъл Парк, София, фаза 2. Източник: soffdesign.com
А сега по темата - харесвам деликатния скрит лукс. Всичко, което е преекспонирано и показно стои далеч от моя натюрел. И по-конкретно за материалното в интериорния дизайн, според мен съвременния лукс включва качествени продукти с изискана визия и ясно изявен ексклузивитет. Като осъзнат професионалист, няма как да не ценя подобни продукти. Разбира се, те носят и своята финансова стойност и е важно да знаеш кога зад високата цена наистина стои високо качество.
- Има ли нещо, което обединява всичките Ви проекти?
Всеки проект е различен, защото инвеститорите и обектите са различни. Клиентите имат своите възгледи, желания и нужди. И така, както няма две еднакви личности и нищо не се случва два пъти по един и същи начин, така и една и съща мебел или дизайнерски детайл не могат да присъстват еднакво в две различни пространства. През последните две години работя по три идентични къщи в новостроящ се затворен комплекс, собственост на три семейства, и интериорите и на трите са абсолютно индивидуални. Но това, което обединява моите проекти е любовта, грижата и старанието, които влагам в тях. Отделям еднакво внимание на всеки клиент, независимо от обема на възложената работа.
- Тенденцията в интериора, която Ви харесва най-много?
Интегрирането на отделните пространства от даден обект като стилистика и използването на еднакви или сходни цветове, материали, текстури и форми в тях. И когато поради някакви причини това е възпрепятствано, не успявам да усетя пълно удовлетворение от работата. Дисхармонията резонира дълбоко в мен. Също така много харесвам прилагането на метализирани повърхности като бронз и мед в дизайна, както и широкоформатните плочи с декори, повтарящи различни видове естествен камък.
Еднофамилна къща „Мечта, кв. Княжево, София. Източник: soffdesign.com; снимка: Димитър Кьосемарлиев, Dnes.bg
- Какви са най-интересните тенденции в интериора сега, според Вас?
Изчистената визия, която ако е удачно решена, може да крие много функционалност. И интересното е, че освен при съвременните стилове (минимализъм, модерен, индустриален, градски, контемпорари), тя навлиза дори в умерената класика или еклектика. За пример ще дам неподвижното обзавеждане. Все по-често то се проектира от пода до тавана, без цокъл или с минимален такъв. Това подчертава допълнително линеарността на формите. Когато липсва мебелен обков, фронтът на такова обзавеждане изглежда като ламперия. Удобството е, че всъщност зад нея разполагаме с функционални обеми за съхранение. Така дори и при минималистичен интериор се постига правилна употреба на пространството.
- По какви проекти предпочитате да работите – архитектурни или интериорни?
Интериорни и мисля, че ми личи. Не всеки архитект работи интериорен дизайн, защото тази специалност изисква изключително висок праг на търпение и много отдаденост. От друга страна е голямо предимство да си архитект преди да се насочиш към дизайна, защото разполагаш с огромна палитра от знания, които винаги ще те открояват като добър експерт в областта. Открих себе си в професията на дизайнер, може би защото съм детайлист. Вярвам, че голямата красота и силата на въздействие на средата, която обитаваме се крият в малките неща.
Еднофамилна къща „Дантели от розово злато“ - Гаритидж Парк, София; източник: soffdesign.com
- Съществува ли "идеална кухня", "идеална спалня"?
Всяко пространство е идеално тогава, когато отговаря на нуждите и навиците на човека, който живее в него. Това е и смисълът на персонализирания комфорт. За семейство с динамично ежедневие, което се храни навън, малката кухня е идеалната кухня. Друго семейство обаче, което цени домашно приготвената храна и обича уюта на собствения си дом, ще предпочете просторната и добре оборудваната кухня. Този принцип важи и за спалнята. Хората със забързан начин на живот, които се прибират просто за да спят и излизат отново, ще са доволни и от матрак на пода. Други, с други стандарти, ще изискват обширна спалня с дрешник и богата гама от удобства. И така е с всички помещения. Перфектността им зависи от живота, който протича в тях.
- Предпочитани материали в интериора?
Обичам да работя с естествени материали и инженерингови продукти с високо качество. Следя иновациите в производството на изделията, които влагам в проектите. Ценя красивия текстил. Той винаги придава завършеност на интериора. Харесвам естествените технически фурнири. Предлагат се в голямо многообразие като видове дърво, тоналност и структура. Все пак живеем във време, в което ако си добре запознат с пазара, винаги ще намериш точния продукт - комбинацията от добра технология и елегантен дизайн, според желаната визия, качество и бюджет.
Еднофамилна къща Вellezza - Резиденшъл Парк София, фаза 2; Източник: soffdesign.com
- Какво отличава българския интериорен дизайн?
Ще бъда откровена - посредствеността и некомпетентността. И не ми е приятно да го кажа. На пръсти се броят наистина значимите дизайнери и дизайнерски студиа, които създават добри и стойностни интериорни пространства. За радост ги/ни има сред масата от недостатъчно квалифицирани колеги. Истината е, че в България с интериорен дизайн се занимават хора с всякакво образование, които са си повярвали, че могат да придобият уменията на истински професионалист в областта. А това трудно и рядко се случва и е тема за цял нов разговор.
- А най-добрия съвременен дизайнер?
Ако е необходимо да спомена конкретни имена в сферата, харесвам и следя работата на Кели Хопен, Джо Хамилтън, Жан-Луи Денио, Ерик Кустер и Джеф Андрюс например. Добрите дизайнери се отличават с това, че са обърнати изцяло към човека, към личността. Работят персонализиран дизайн и следват business-to-person идеологията. Развивайки се като професионалист, и аз се старая да къстъмизирам всеки милиметър от дадена концепция така, че да служи на клиента. И е изключително удовлетворяващо в края на работния ден да знаеш, че си подобрил нечия среда и качество на живот, че си добавил стойност в нечие ежедневие.