Зад кулисите…

Как да гледаме на изкуството? Кои са жанровете и стиловете, които ни допадат? Какви са техниките и с какви материали е изобразена художествената творба? Избор на сюжет на автора?
15.03.2007
Даниела Житарска
80
Художник, картини, изкуство, художествената творба
Източник: Атанас Хранов

Можем ли да определим онези стойностни елементи, без които нито една картина или друго художествено произведение може да се оцени като произведение на изкуството. Можем ли да направим “добрият избор” за себе си и да му отредим подходящо място в дома ни. Има някои критерии, на които е добре да обърнем внимание, за да сме сигурни, че изборът ни не е случаен.

  • Как да гледаме на изкуството?
  • Кои са жанровете и стиловете, които ни допадат?
  • Какви са техниките и с какви материали е изобразена художествената творба?
  • Избор на сюжет на автора?

 

Иван Шишкин


Това са някои от въпросите, които “лаиците” си задават с желание да навлязат в дебрите на творчеството. Колкото и изкуството да изглежда необятно, многообразно и твърде лично, то се създава, за да бъде видяно. Това е не само художествената проява на самия автор и себеизживяващо излияние на личната му чувствителност. Дълбоко в егото на всеки художник живее желанието за съприкосновение на обществото с неговата творба. Желание да сподели таланта и познанието си с другите, да бъде видян и харесан, което обаче комерсиализира творчеството му. От голямо значение е да съумеем да отсеем истинското художествено произведение от сурогата – такова е и призванието на изложбите в галериите за изкуство.


Михаил Врубел


Друг добър арбитър за оценка сме самите ние чрез нашата чувствителност. А тя ще става все по-вярна, когато гледаме повече изкуство и се интересуваме от него. Трябва да се учим да усещаме и художника-творец. А когато и авторът е чувствал като нещо живо в себе си онова, което е изобразил, той е постигнал чрез творбата си онова възвисяващо и стимулиращо въздействие върху душата на съзерцаващия зрител.


Бойко Колев


Какво представлява изкуството?

Думата “изкуство” може да се отнесе както към рисунки, живопис, скулптурни форми, така и към купчина боклуци, струпани в залата на художествена галерия. Произведенията са предназначени за визуално възприемане, те са създадени да бъдат гледани от публика и почти винаги носят послание, освен естетическа наслада. Големият спор в изкуството от вечни времена е какво да бъде то, по форма и идеи (съдържание). Някои смятат, че произведението трябва да бъде просто красиво и да наподобява действителността (реализъм). За други е по-важно да предава определено настроение (импресионизъм, сюрреализъм, експресионизъм). За трети трябва да има смислово послание, да внушава идеи (символизъм и авангардизъм). А четвърти разрушават и разграждат формата (кубизъм). Някои художници рисуват реалния живот, а други се интересуват от ефектите на светлината, падаща върху предметите или отразените отблясъци на водната повърхност. А има и автори, които създават творби с удивителни сюжети – чертички с надпис “Гора”; точки с послеслов - “Птици”; велосипед, поставен върху табуретка; рисунка с лула с надпис “Това не е лула” и т.н. Въпросът е дали това, че се излагат в галерия, ги прави произведения на изкуството. Самите художници и критици са в непрекъснат спор – така че няма нищо странно в това и останалите хора (зрителите) не винаги да са наясно. Всъщност важното е, че ни провокират и ни карат да мислим по нов начин.


Пол Гоген


За да се наслаждаваме на една картина, не е необходимо да знаем всичко за живописта. Но със сигурност ще я разбираме по-добре, ако имаме някаква предварителна информация и насочим вниманието си към детайли, които не бива да изпускаме. Картината ни разказва, тя има тема и в зависимост от нея се определят жанровете – сюжетни композиции, портрети, пейзажи, натюрморти, абстракции... Например в една сюжетна композиция обектите винаги са организирани (композирани), така че зрителят да ги възприеме по определен начин. По-важните персонажи или форми обикновено са по-големи или по-ярки, с повече детайли. Разположени са в центъра на платното и цялата композиция се завихря около тях...
 


           

Атанас Хранов                                                                                                                  Аристарх Лентулов


Художникът почти винаги влага скрит смисъл в творбата си и така изобразените обекти или субекти придобиват смислово значение. Много по-лесно се вниква в художествено произведение, ако знаете какъв е поводът да бъде нарисувано, какво е предназначението му – за галерия, храм, украса на сграда или дом. Дали картината предава политическо, социално или естетическо чувство или носи някакво друго послание.

Техниката на рисуване и материалите са също толкова важни, за да разберем живописта. Работата на художника с четката е толкова индивидуална и характерна, колкото и почеркът. Някои живописци рисуват, движейки четката по формите, мазките са равни и гладки, други моделират с експресивни потупвания на четката и спираловидни мазки, трети – с кратки и свободни движения на четката, едва забележими за окото. Четвърти използват пръстите си като средство за рисуване или всякакви средства и предмети за претриване, отнемане и наслояване. Така авторът предава необходимото усещане за повърхност или липсата на такава.


Ван Гог


И все пак при възприемането на едно произведение и възникването на въпроса дали ни харесва и защо, невинаги можем да бъдем категорични. Всеки възприема изкуството индивидуално. Харесването и нехаресването е въпрос на личен вкус. Няма правила. Съществува обаче незнание. Невежеството по отношение на изкуството вреди на всички – на човека от народа, който гледа на своите художници като на чудаци, чужд на техните въжделения. И на самия художник, който е загубил връзка със своите корени и се измъчва в конвулсии, търсейки нови изразни жестове, просто защото никой не му обръща внимание. Никой не разбира “уникалността” му и способността му да каже нещо по свой, присъщ единствено нему начин. Връзката е прекъсната. Няма развитие, движение, диалог... Културата на една нация, обществото, традициите на един народ, историята се определя от културните ценности.


Клод Моне


А личният избор за изкуство определя естетичния ни поглед, мирогледа ни и ни ви възпитава... Изкуството което харесваме е и нашето средство за себеизява. От нас самите зависи как ще възприемем и оценим едно художествено произведение. Дали отношението ни ще бъде осъзнато почитание и възхищение към творбата, или я приемаме и поставяме в дома си като орнамент от домашния ни тапет.

 

Автор: Даниела Житарска
СИНХРОН-С ООД

Решения за противопожарна защита и сигурност.

http://synchron-s.com
Баумит СтарТоп - ново поколение силиконова мазилка

Kомбинира три функции: перлен ефект при дъжд, поемане на влагата при наличие на роса или мъгла и бързо изсъхване на повърхността.

https://baumit.bg/statii/1085/premium-silikonova-mazilka
GEL AD AQUA безцветнен лак в 12 готови нюанса

Лак гел за импрегниране на дърво на водна основа. Тиксотропна смес от акрилни емулсии и восъци. Създава водоустойчива повърхност, като в същото време позволява на дървото да диша. Придава кадифено покритие. Готов за употреба гел, не пръска при полагане. Предпазва дървото от дървесен червей, гъбички и плесен. Съдържа абсорбенти за ултравиолетови лъчи и влажност.

http://www.miptrade.com/produkti/boi-berling.html
Кливенто

Официален представител на европейски производители на отоплителна и климатична техника.

http://klivento.net
Вълков Хидроизолационни покрития

Производител на индустриални подови покрития, течна гума, прозрачна хидроизолация.

https://hidroizolaciq-techna-guma.com/akrofleks-2k-pu-t
Чех-Пласт

Прозорци и врати за пасивни и нискоенергийни сгради.

http://chehplast.com
Пусни своята реклама
Закони Нормативна база Коментари