Marcel Breuer (1902-1981) Марсел Лаьош Брьоер

Подтикван от политиката на Баухаус за създаване на лесни за индустриално производство и достъпни за широките маси мебели, той се възползва от качествата на стоманените тръби за създаването на хигиенични мебели, предлагащи комфорт при сядане без използването на пружини.
10.10.2006
Невена Попкирова
80
дизайн мебели, Баухаус, Marcel Breuer , Марсел Лаьош Брьоер, тръбни мебели
Свободно пружиниращите столове предизвикали радикален обрат в мебелния дизайн – вместо обичайните дотогава четири крака пружиниращата метална рамка балансира теглото на тялото
Източник: Marcel Breuer (1902-1981) Марсел Лаьош Брьоер

 

Възпитаник на немската школа за дизайн Баухаус, Марсел Лаьош Брьоер е един от най-известните дизайнери на стоманени тръбни мебели. Подтикван от политиката на Баухаус за създаване на лесни за индустриално производство и достъпни за широките маси мебели, той се възползва от качествата на стоманените тръби за създаването на хигиенични мебели, предлагащи комфорт при сядане без използването на пружини. Свободно пружиниращите столове предизвикали радикален обрат в мебелния дизайн – вместо обичайните дотогава четири крака пружиниращата метална рамка балансира теглото на тялото. Стоманените тръби стават най-използваният материал в епохата на преход към масово индустриално производство на мебели. Брьоер участва в създаването на модулни конструкции. Чрез комбинирането на стандартизирани елементи се изработват технически лесни за производство и функционални мебели. Създадените по проект на Брьоер маси, столове, табуретки и шкафове, могат да се нарекат демократични, защото са по джоба на мнозина. С разработените още през 1925г. тръбни мебели и решения за интериорно оформление, Брьоер допринася за създаването на нова модерна представа за обзавеждането на дома. С това той става един от най-значимите дизайнери на мебели и творци на вътрешна архитектура на 20 век.

 

 

Роден в Унгария през 1902 г., Марсел Брьоер спечелва стипендия и започва да учи архитектура във Виена. Недоволен от следването, той си намира вместо това работа във Виенско архитектурно студио. От 1920 до 1928г. той е ученик и учител в дърводелската работилница на немската школа Баухаус, която по онова време е училище за дизайн прилагащо модерни принципи, технологии и нови материали. През този период, вдъхновен от формата и извивките на велосипедните дръжки, Брьоер създава един от най-известните си проекти – столът “Васили № В3” през 1925г. Той е сътворен и изработен за Василий Кандински. Рамката на стола е направена от полирана огъната никелирана стоманена тръба, която по-късно се изработва с хромово покритие. Впоследствие този стол се изработва с брезент, дамаска или кожа в черен цвят. 
 


Следващ етап в развитието му като дизайнер е проектирането и реализацията на мебели от плоски ленти от стомана и алуминий по време на работата му в Цюрих през 1932-34 година.
 


През 1935 г. Брьоер е принуден да емигрира в Лондон, за да избегне гоненията на нацистите поради унгарско-еврейския си произход. Там в сътрудничество с английския архитект Ф. Иорк разработва през 1936г. интериорния дизайн на павилиона Гана в Бристол, който е съвсем различен по стил от школата Баухаус, съчетавайки стомана, стъкло и модерни материали. 
 


Под влияние на изложбата на Алвар Аалто в Англия през 1933 г., по време на назначението си във фирма Изокон, Брьоер създава дизайна  на пет модела мебели от огънат шпертплат, които са шперплатовата версия на неговите тръбни мебели.



След 1937г. Брьоер заминава за САЩ. Предложено му е място на професор в Харвардското училище по дизайн. Той отваря и архитектурно студио заедно с известния Валтер Гропиус в Масачузец и заедно проектират обзавеждането на павилиона на Пенсилвания за световното изложение в Ню Йорк през 1939г.
 


През 1941 г. Брьоер решава да основе собствена архитектурна фирма в Ню Йорк. Това е най-продуктивния му период, през който проектира 70 еднофамилни къщи. През 1946 г. музеят за модерно изкуство в Ню Йорк прави изложба с негови творби и му възлага да проектира евтина къща предназначена за средното американско семейство, която той пълни със скроени от шпертплат мебели.
 

Автор: Невена Попкирова
Закони Нормативна база Коментари