Expo 2015 с мото „Да изхраним планетата, енергия за живот”

Различните аспекти са представени в сто и четиридесет изложби и най-атрактивно в шестдесет отделни павилиона на държави, организации и компании.
26.05.2015
арх. Анета Трифонова
119
ЕКСПО МИЛАНО, изложение, изложби, технологии, expo 2015
Експо 2015 се очаква да привлече повече от 20 милиона посетители
Източник: archdaily.com

Милано,  1 май – 30 октомври 2015

Експо 2015 се очаква да привлече световното внимание и повече от двадесет милиона посетители с жизненоважните теми - селско стопанство, технологии, опазване на околната среда. Различните аспекти са представени в сто и четиридесет изложби и най-атрактивно в шестдесет отделни павилиона на държави, организации и компании.
Генералният план за Експо-Милано е резултат от съвместната работа на петима архитекти, урбанисти и дизайнери: Стефано Боери, Марк Риландер, Ричард Бърдет, Жак Херцог и Уилям Макдона. Последните трима напускат проекта заради неспазване на първоначалната идея за „ново по дух изложение на идеите”. Предизвикани са и бурните протести на местните жители срещу изразходваните досега повече от 1.3 млд. Евро. Павилионите на Expo 2015 се стремят да представят своята страна със запомнящи се събития, с цел да бъде популяризирана по целия свят и надежда за добра възвръщаемост. В Милано има повече павилиони в сравнение с предишното Експо 2010 в Шанхай. След края на изложението някои от тях ще бъдат преместени, други рециклирани, но повечето са изградени от материали, които щадят природата като дървесина и стъкло. 

Природата преобладава в пространството на Бахрейн на Ане Холтроп, чрез плодните дървета сред които се разполагат стаи за медитация; Австрийският ландшафтен арх. Клаус Лонхарт засажда истинска гора сред водни пари, която произвежда кислород и създава естествен микроклимат. Инсталацията Urban Algae Canopy на лондонското EcoLogicStudio е ферма от водорасли, интегрирана в системата за покрития на сгради. В този своебразен био-генератор от ETFE възглавници се отглежда хранителните водорасли спиролина, които постепенно ще променят цвета на сградата.

Дървесината е основният материал на френския и японския павилион с различна три-измерна решетка от дървени ламели или дебели греди; Китайският павилион с огънат покрив над поле от жито по проект на Link-Arc, Ню Йорк и екип от Университета Цинхуа. Този „облак, носещ се над земята на надеждата“ демонстрира напредъка на страната в осигуряването на достатъчно здравословна храна. Покривът e изграден от едри бамбукови панели, които наподобяват теракотените плочи, използвани в традиционното китайско строителство. Те са прикрепени към изразително извити дървени рамки, придавайки на сградата характерен, но и съвременен облик. 

Металът е вплетен в чудати леки конструкции. Сред най-интересните е павилионът на Великобритания (скулптор Волфганг Бътрес) от алуминиеви пръти и стоманени връзки. Той предоставя уникално преживяване сред пчелен кошер с автентични светлини и звуци. Едновременно с това внушава, че производството и потреблението на екстензивни култури в индустриализираните страни може да наруши крехкото равновесие в световен мащаб и да повлияе негативно на развитието в останалите области.    

"Вода и лотоси" е изложбата на Виетнам, изясняваща проблемите свързани със свръх експлоатацията и замърсяването на водите, намерила елегантна и естествена форма. Въпреки технологичната си сфера, павилионът на Азербайджан има за цел да покаже на посетителите производството на органични и здравословни продукти. Решението на Марко Брайович и Студио Касас за Бразилия има всички шансове да се превърне в любимец на публиката, поради възможността посетителите да се разходят по вътрешния хълмист терен, създаден от въжена мрежа опъната между колоните. Самият павилион прилича на пергола от кортен - оксидирано желязо, над временната градина 

Лидерите по пищност и зрелищност са Палацо Италия и този на ООН, наречен „Павилион Нула”. В залите му са представени в полумрак различни теми: опитомени и селскостопански животни, развитието на населените места, разхищението на хранителни продукти; богатството на зърнени семена и култури. Във вътрешния двор е разположена огромна дървена маса наречена Пангея по името на древния континент. Тя представлява символ на единството и припомня на посетителите, че в света не трябва да има граници, предразсъдъци и различия. Повърхността й е съставена от деветнадесет елемента от каури (хилядолетно дърво от Нова Зеландия), а краката й са от брикола - кестенови пръти от Венецианската лагуна. Палацо Италия е изграден като постоянен павилион, с ключова роля в общите прояви и бъдещ център на технологичните иновации. Той изобилства с такива новости и дизайнерски изненади. Проектиран е от римското студио „Немеси” с бяла фасада подобна на вкаменена гора, при това излята от въздухо-почистващ бетон по патент на Italcementi, който при контакт със слънчева светлина „прихваща" замърсителите във въздуха и ги превръща в инертни соли. Друга е съдбата на каньона, изграден за Обединени Арабски Емирства от Бюро Фостър, който ще бъде преместен след изложението в университетското еко-градче Масдар. Посетителите му попадат между огънатите стени от червен фибро-бетон, които поддържат подходящ микроклимат. По тяхната повърхност пробягват вълни подобно на пясъчните формации в пустинята. Люспестата структура на частният китайски строителен предприемач Ванке (на Даниел Либескинд) се огъва и усуква, докато изведе посетителите на покрива, а вътре се дискутира масата за хранене като център на китайското жилище.

Освен споменатите изложби, заслужават внимание и павилионите на Кувейт, Еквадор, Германия, Швейцария, Колумбия, Тайланд. Духът на изложението се определя и от общите пространства около кръглото езеро, където могат да се съберат до двадесет хиляди души. Сред езерото, с диаметър 90 м, стои високата структура „Дървото на живота”, която оживява с музика, разтварящите се по тялото й огромни цветя и разнообразно светлинно шоу. Атмосферата на Милано ще се допълни от Виртуалния град в небето - първия холографски парк в света, създаден от Вито ди Бари и ръководените от него сто и тридесет архитекти, дизайнери, инженери и художници от цял свят. С помощта на „невидими“ технологии, над центъра ще се виждат гигантските статуи високи 30 м, на известни исторически личности като Леонардо да Винчи и Верди, които ще се наблюдават през деня и нощта с помощта на специални очила за „увеличаване на действителността“.

+14
Автор: арх. Анета Трифонова
Закони Нормативна база Коментари