B търсене на архитектурна емоция с рационални средства

Къщата е разположена в издължен селски парцел, който се застроява от две свързани тела, обособяващи южен двор към улицата и по-голям северен към дъното му
08.07.2010
арх. Анета Трифонова
6
проект, двор, покрив, стъклен под, оберлихт
B търсене на архитектурна емоция с рационални средства
Източник: арх. Мария Димова

проект: арх. Мария Димова


Къщата е разположена в издължен селски парцел, който се застроява от две свързани тела, обособяващи южен двор към улицата и по-голям северен към дъното му. Изгражда се композиция от двуетажния обем на къщата и едноетажната част с гаража, която е на калкан със съседния парцел.  


Позната схема с вътрешно обединяващо пространство през двете нива тук се разработва с цел да се обогати обемът и прецизират вътрешните връзки, докато заработят кинематографски и придобият естетско звучене. 


Изграждайки своеобразния богат вестибюл-разпределител, който прелива в трапезарията, центърът на къщата оживява и поема допълнителни функции, като дава възможност за изразителни перспективи. Той провежда континюитета на пространствата, осъществява връзките вътре-вън, долу-горе, тъмно-светло и ги разработва по хоризонтала и вертикала. Това е проведено чрез творческото прилагана на избраната схема, фино диференциране на нивата и подчиняване на добре осмислените детайли на главната идея. 


Едноетажното тяло е буферната зона до оградата, поемаща в една ос гаража, котелно и склад под едноскатния си покрив, удобно свързани с къщата. 


През входа по южната фасада и вестибюла, попадаме в общото пространство пред стълбата. Около него плавно пулсират кътовете на дневната: с камината, зимната градина и видеокъта. От другата страна по северния лъч е линията на кухненския бокс и трапезарията, която завършва с кабинета. Те са разположени на 45 см по-високо ниво, за да се свържат с леко задигнатата над терена тераса пред тях, където се организира любимата полусезонна дневна, под леко покритие. 


Барбекюто и кътът за сядане са защитени от плътната стена на изток, пред която се простира големият двор. Санитарният възел на първи етаж е до стълбището. Прецизното използване на височините прави възможен килера, достъпен от междинната площадка, който е разположен между плочите на входното антре и спалния кът на детската над него. 


Най-важният композиционен елемент на втори етаж е разпределителната галерия, премостваща трапезарията и дневната, изградена с метална конструкция и стъклен под. Тя осъществява достъпа до разположените по продължението й сушилня, гардеробно и родителската спалня. Тези помещения са обединени и от северния балкон, достъпен от тях, който е част от „интериора без покрив” на лятната открита дневна на долния етаж и целия заден двор. Завиващата част на галерията дава достъп до комплексния санитарен възел и детското студио с балкон, което заема целия южен фронт на етажа. В него се редуват анфиладно трите къта, предназначени за работа, почивка и спане, който е задигнат със седем стъпала над другите в своеобразен чардак над входа.      


Покривът ляга естествено на така издигнатите нива в една равнина наклонена назад, с висока южна част. Оберлихтът се изгражда по контура на отвора на централното пространство, оформено с галерии на втори етаж. Той осветява отгоре, оживява и олекотява важния централен композиционен момент в къщата. 


Необходимостта да се топлоизорира добре покривът, да бъде хидро-в и пароизолиран, с технично решено външно отводняване е посрещната със сериозни детайли. Осигурен е ревизионен отвор за излизане на покрива, необходим и поради горното остъкление в средата.  


Прецизно проведената идея е изявена естествено чрез обемите. Фасадата е сложна игра между вертикали и хоризонтали в която са търсени акцентите, като дневната с масивно остъкляване по цялата височина и засенчващи жалузи пред тях. 


Любим похват на автора е ъгловото остъкляване, което дава по-добра осветеност в спалните. Хоризонталите се търсят чрез балконските парапети, третирането на първия етаж с различен материал, стената на барбекюто простираща се в дълбочина на парцела. 


Архитект Димова умее да провежда своята емоционално наситена архитектура щедро, но и пестеливо. Творческите й  пориви намират своя баланс, без да се спестяват изненадите на известна театралност в интериора.  Постигната е естетска, но и рационална архитектура с интернационален характер, което е доказателство, че светът вече няма граници, но само когато сътворението е дело на вдъхновен професионалист.


 

+3
Автор: арх. Анета Трифонова
Закони Нормативна база Коментари