Основни стиловe при тапетите

Викториански, Arts & Crafts и Модернизъм, както и техните разновидности дават живот на изкуството и дизайна и при тапетите. Известни имена на дизайнери, представители на тези основни исторически периоди в развитието на изкуството, творят и се специализират в сферата на дизайна на тапети, като внасят свои уникални линии, следвани и до днес.
21.03.2008
Мая Янева
115
арт тапети, дизайнерски тапети

Архитектурните стилове от 1880 до 1950г.:

Викториански, Arts & Crafts и Модернизъм, както и техните разновидности дават живот на изкуството и дизайна и при тапетите. Известни имена на дизайнери, представители на тези основни исторически периоди в развитието на изкуството, творят и се специализират в сферата на дизайна на тапети, като внасят свои уникални линии, следвани и до днес.

 

    


ВИКТОРИАНСКИ ТАПЕТИ

“Традицията Морис”
Уилям Морис 1834-1896, английски дизайнер, художник, поет и социален визионер, дълбоко повлиява декоративното изкуство през ХIX в. Близък до предрафаеловата школа за рисуване и вдъховен от идеализираната представа на художника/занаятчия на Средните векове, неговият оригинален дизайн на мебели (известния „Стол на Морис”), текстил, стъклени мозайки и тапети преформулира стандарта на викторианския вкус.

Морис се присъединява към друг блестящ дизайнер на тапети, Уолтър Крейн, за да сформират Изложбено общество „Arts and crafts” , всеобщо признато за начало на движението „Arts and crafts” в световен план. Техни работи се появяват съвместно в интериор като този в двореца Кенсингтън на кралица Виктория. Тези два стила се обединяват отново в серията тапети „Традицията Морис” и серията „Фенуей”.

Традиционна колекция Морис - Специалната линия на Морис Най-разкошният от дизайните в стил Морис е „Св. Джеймс”, седемнайсет цветна дамаска, която е създадена два пъти в тази гама за Тронната зала в двореца „Св. Джеймс” през 1881 г. Дамаската „Мостът на рицарите” е дванайсетцветна с арковиден флорален мотив, създадена за “Традицията Морис” и e по-бедна като цветова скала от „Св. Джеймс”. Серия „Фенуей”

Фенуей е заимствал името от английската дума fen или marsh / блато, тресавище/
– любим извор на вдъхновение за в икторианските дизайнери, особено по време на Естетичното движение през 1870 и 1880 г. и появилото се през 1880 г. Art Nouveau движение. Най-забележителните аквамотиви идват от силното влияние на традиционния японски дизайн върху европейското декоративно изкуство в късната половина на ХIX в.

Ирисовият фриз е адаптиран от работата на дизайнера илюстратор Уолтър Крейн, и е един от първите дизайни на Викторианската ера, който загатва идващия Art Nouveau стил, движение, което дължи ранното си вдъхновение на оригиналния гений на Крейн.

  

Серия „Уудланд”
Викторианските дизайнери Уилям Морис и Уолтър Крейн постигат огромен успех със своите индивидуалистични интерпретации на природата. Морис има огромна дарба за флорален дизайн, но се чувства доста неудобно при рисуването на животни и понякога моли своя приятел Филип Уеб да добавя животните към дизайнерските му образци. Крейн, от друга страна, демонстрира гениалност в рисуването на животни в своите прочути книги за деца и постоянно ги ползва в дизайна на тапети. Серията „Уудланд” комбинира силата на двамата дизайнери, вдъхновени от флоралните елементи на Морис, увенчани с вдъхновените от Крейн фризове.

ЕСТЕТИЧЕСКО ДВИЖЕНИЕ
Рядко в историята има тенденция в декораторското изкуство, която да се превърне в стил на живот, но естетическото движение, което залива света в последната четвърт на ХIX в., е рядко и прекрасно изключение. То е родено в бленувано преливане на плоския, стилизиран готически елемент с плоския стилизиран орнамент на Япония и поддържано от светила като Оскар Уайлд и Джеймс Макнийл Уислър.

Преобладаващата тема на естетизма била „Изкуство заради самото изкуство” и насочва своя нюх към викторианската дисциплина и съмнителни добродетели, популярен с обвитата в опиумен облак артистична нирвана, където жените са бледи и натъжени, а мъжете са непоносимо поетични и чувствителни и всичко, което ги заобикаля, е просто твърде прекалено, но и красиво, въпреки тежестта на описанието.

   

Англо-японска серия
Англо-японският стил представлява съчетание на деликатната и неостаряваща простота на японския дизайн в средата на ХIX в., който е изпълнен със значими исторически открития. Асоцииран с естетическото движение, чиито светила са имена като Оскар Уайлд и Джеймс Макнийл Уислър, стилът първо пуска корени в Англия през 1860 г. и се разпростира бързо в Америка през следващите две десетилетия. Популярността на „всичко по японски” става мания през 1880 г. и на двата бряга. Американският стил Ийстлейк от този период е типично повлиян от англо-японския стил чрез абаносовите арт мебели, стилизираното плоско десениране във фабриките и тапетите, търговската марка на слънчогледите и лилиите, както и цветовата гама вдъхновена от японските принтове.

    

Серия в традицията Herter Brothers
Една от водещите фигури на Естетизма в Америка е Кристиян Хъртър, собственик на Herter Bros., фирма за декорация в Ню Йорк Сити. Кристиян управлява армада от 600 дизайнери и занаятчии като се задължава с комисинни за замъците на милионери от Gilded Age от ранга на Вандербилд, Морган, Гоулд, Крокър и Станфорд. Той патентова 14 от своите собствени оригинални дизайна за тапети през 1879г. За съжаление някои от тези интересни интериори остават недостъпни днес. Най- голямата колекция извън Манхатън изчезва при земетресението и пожара в Сан Франциско през 1906г.

Изложбената зала на Herter Bros. в Манхатън съдържа не само оригинални дизайни на тапети от Кристиян Хъртър, но също на водещи дизайнери от Естетическото движение в Англия.

   

ТРАДИЦИЯТА ДРЕСЪР
Кристофър Дресър (1834-1904) е един от многото начинаещи оригинални дизайнери на Викторианската епоха. Ботаник и пътешественик, той съчетава свои собствени изобретателни абстракции с природни форми ( и стихии) и различни дизайнерски мотиви от ислямското, готическо, ориенталско и централноамериканско изкуство. Дресър е абсолютно уникален в способността си да предвещава бъдещето на дизайна- някои от неговите метални и керамични работи могат да бъдат сбъркани с висок стил Art Deco от 1920 г. Той е забележителен с гамата от неонови светлини и това го прави един от най-смелите колористи на своето време.

Дресър излага своите дизайнерски теории в няколко успешни книги. Той успява да хвърли мост между изкуството и индустрията чрез сътрудничеството си с търговски манифактури, които произвеждат негови авторски работи от метал, стъкло, керамика, текстил и хартия.

 

Серия Дресър I
Кристофър Дресър пътува до Америка през 1876 г., за да посети изложбата на столетието във Филаделфия и се връща обратно в Япония. В противоположност на Уилям Морис, който се посвещава на ръчните занаяти, Дресър вижда бъдеще в дизайна с високо качество, съчетан с машинната продукция и с тази цел успешно продава голям брой от своите дизайни за стени и шаблони на американските манифактуристи. Той се завръща в Щатите от Япония през 1877 г. с впечатляващ набор от японско произведения на изкуството, което използва като агент на Tiff any & Co. в Ню Йорк.

В края на ХIХв. уникалният стил на Дресър излиза от мода и той умира в неизвестност при свои роднини. Неговата уникална дизайнерска визия напълно се признава чак в края на ХХв.

Серия Дресър II
Дресър е признат като първия стартирал модерно дизайнерско студио с множество асистенти и ученици, работещи под неговото ръководство. Въпреки че той безспорно е главният чертожник и ос- новен креативен гений, много различни ръце работят върху индустриалната комисионна на студиото, най-известен от които е Моар Смит, който става известен дизайнер на покриви, както и Арчибалд Нокс, бъдещо светило на английското движение Arts & Crafts.

  

ВИКТОРИАНСКИ КЛАСИЦИЗЪМ
Класицизмът се базира на изкуството и архитектурата на древна Гърция и Рим може да бъде описан като стил, който никога не си отива. Първото откриване на Класицизма е през ХVI в., инспирирано от вълната на благоговение пред археологическите находки от древния свят, като легендарния Императорски дворец на Нерон, Domus Aurea (Златният дворец) в Рим.

Уловил въображнието на гении като Микеланджело, Да Винчи и Рафаело, това е стил, който постоянно присъства през следващите четири века и поражда стиловете Луи ХVI, императорския стил във Франция, а в Англия стиловете Джордж, Адам и Регент.

В Америка Класицизмът е базов за стила на декорацията и архитектурата през ХVII и XVIII в. В първата половина на ХIX в. федералният стил в американската империя и гръцкия се трансформира в стиловете американски императорски и гръцки ренесансов.



Новогръцка серия
Неогръцката (Новогръцка) серия е един от любимите „нюанси” на неокласицизма и е по-сдържана и аскетична тенденция, отколкото тези, породени въз основа на ренесансовите римски стилове. Определено има нещо комично в това, тъй като всъщност няма оцелял класически гръцки интериор. Нашите познания за това се базират на римски копия на гръцка стенна декорация и има данни повече за изобилие и полихромност, отколкото за аскетизъм. Сдържаната елегантност на класическия гръцки орнамент вдъхновява артистите декоратори през XIX в. През 1880 г. ивестните архитекти Джордж и Морис Ашдаун Одсли в Лондон и Ню Йорк създават дизайна, който е използван при новогръцката серия.

Нео – класическа серия
Настъпващ в модата през 1860 г., неоренесансът е нюанс на неокласицизма и е повлиян от величествената аура на богатия търговец от италианския Ренесанс . Неоренесансовият интериор често включва сложно изрязани мебели и екстравагантно драпирани прозорци под орнаментирани тавани, които варират в стилове от елементарни шаблонни ивици до рисунки trompe l’oeil.

Странстващите художници декоратори пропътуват надълго и нашироко Америка през XIX в. , като рисуват интериори от местните търговци и индустриалци. Те често са много високо квалифицирани емигранти от Германия и Италия, и тяхната нова концепция за абонамент по пощата им осигурява непрекъснат поток от последните шаблони на десени от континета.

Фриз Adelphi е игрива адаптация на класически мотиви и е създаден във Викторианската ера от Уолтър Крейн, съосновател на английското движение Arts & Crafts. Този фриз успешно може да бъде комбиниран с някои мотиви, за да се постигне стил от викториански до неоколониален.

ARTS & CRAFTS II
Колекцията е с хармонични машинни принтове, внимателно създадени, за да пасват на основата на стените в копринена охра, маслиново и сиена. Да откриеш автентичен цвят в Arts & Crafts стил не е трудно, но да се напасне потока на цветовете от стая в стая може да е голямо предизвикателство. Цветовата гама и десените са създадени специално, за да паснат на отворените интериори, характерни за ХХ в., където хармоничния преход от стая в стая може да произведе красиво впечатление.

Фризовете с медальон, подчертани с декоративни бордюри, от които стилизираните медальони излизат на определен интервал. Те са сред най-популярната декорация за стена в стил Arts & Crafts. Произведени в изумителни количества от американските компании за тапети, те често са част от комплект, включващ тапети и фризове. 

 

 

МОДЕРНИЗЪМ
Колекцията модернизъм е разгърната в широко- варираща дизайнерска естетика: блещукащата светлина и елегантността на периода Art Deco, уютния домашен стил и очарование на следвоенната епоха и забавният футуристичен свят на атомната ера.

Арт Деко
Извън технологиите, социалните и икономически катаклизми на ХХ в. идва „Модерния стил”, „Вертикален стил” и „Джаз стил”, само едно от ранните имена на това, което по-късно става известно като Аrt Deco. Колекцията отразява енергичност, елегантност и някаква футуристична представа на дизайнерите от началото на „модерната епоха”- от ранните 20 до късните 30 години на ХХ в.

Следвоенна епоха
Тапети, характерни с очарователни, цветни мотиви като тези предназначени за топлата кухненска атмосфера и кътчетата за закуска в цяла Америка, които са създадени в ранната половина на 1940 г. Употребата на елегантните бродерии за истински vintage стил в горната част на стената или с комбинирана рамка за горната и долна част на стената.
 

Автор: Мая Янева
Закони Нормативна база Коментари