Къщите на Шигеру Бан - Преобразяващи идеи за пространството

Да се проектира къща е по-трудно, отколкото да се прави музей на изкуството или офис сграда.
15.08.2014
арх. Анета Трифонова
228
дизайн, архитектура, къщи, конструкции, Шигеру Бан
Къща на девето-квадратна мрежа, Канагава, Япония, 1997.
Източник: Интернет

Продължение от бр 4/2014


- Да се проектира къща е по-трудно, отколкото да се прави музей на изкуството или офис сграда. В  къщата има само един клиент, с чийто начин на живот трябва да се съобразим. Затова когато станат известни, архитектите спират да проектират жилища. Те са трудни и не носят пари, а отговорността е голяма. Но архитектите, които аз уважавам – като Ле Корбюзие, Мис ван дер Рое или Алвар Алто – продължават да проектират къщи през целия си живот. И точно в тях извършват своите експерименти. 
- След като се установи какво точно е привлякло хората към закупената от тях земя, обикновено се стига до решението, което го капитализира.  


От интервю с Шигеру Бан


Обединена конструкция и функция 


Мебелна къща 1, Яманаши, Япония 1995. 
Къщата е изградена от сглобяеми само-носещи се модули, които функционират като конструктивни и пространствено-определящи елементи. Използват се като вградени мебели или гладки стени. Постигната е значителна ефективност по отношение на труд, време и разходи на материали. Отделният модул (височина 2,4 м, ширина 0,9 м, дълбочина 0.45-0.69 м, тегло до 80 кг), може да се обработва и нарежда от един човек. Концепцията е развита в няколко Мебелни къщи, едната от които е част от къщите-експонати, пръснати в околностите на Пекин. В нея основният материал е ламинирания бамбук.     


Къща на девето-квадратна мрежа, Канагава, Япония, 1997.
Развива концепцията на "мебелната къща" с модули от стоманени стойки. Но тук пространствената композиция съчетава двойните стени с универсален под. Квадратната основа със страна 10.4 м може да се раздели, чрез плъзгащи се врати, на девет равни части според функционалните и сезонни потребности. В създадените  различни конфигурации само кухнята и банята запазват постоянните си места. Добавянето на полиуретанова изолация на място елиминира конденза и вибрациите.


Преливане на пространствата чрез съвременна интерпретация на традицията 
Преоценка на традиционното жилищно пространство


Къща с окачени завеси, Токио, Япония, 1995.
Разработва темата за непрекъснато протичане на вътрешното и външно пространство чрез съвременни материали и нова интерпретация на традиционните японски стилове. Дневната на втори етаж е разширена с широки палубни пространства от изток и юг по чиито контур се окачват завеси, покривайки двата горни етажи. Вътрешният климат се контролира чрез отваряне и затваряне на тази "окачена фасада" в японски стил. През зимата остъклените врати по контура на дневната (в комбинация със завесата) могат напълно да затворят къщата с цел изолация и защита на обитателите. Тънката мембрана играе ролята на бамбуковите стени и плъзгащите се хартиени врати, характерни за традиционната японска къща.


Къща с метални капаци, New York, САЩ, 2010.
Друга свежа интерпретация на същата тема демонстрира жилищната сграда в наскоро обновена част на Манхатън. Всяка жилищна единица е дуплекс с висок хол, за да може светлината да проникне дълбоко в помещенията и да се открият широки гледки към града. Фасадното остъкляване, през двата етажа пред хола, може да се вдига като тента до пълното отваряне на интериора към града. Фасадата разполага и със защитни екрани - перфорирани ролетни щори, които спират любопитните погледи, при напълно отворен хол към града.  


Голата къща, Сайтама, Япония, 2000.
Проектът следва точните изисквания на клиента - "да осигурява минимални възможности за уединение, така че членовете на семейството не са изолирани един от друг; … дава на всеки свободата да извършва индивидуални дейности в обща атмосфера". Шигеру Бан приема предизвикателството и предлага общо вътрешно пространство с подвижни лични кътове, като поставя под въпрос традиционната представа за домашен уют. Едновременно с това създава прозрачна, почти магическа атмосфера, постигната със скромни средства: отвън стените са облечени от прозрачна гофрирана пластмаса, а отвътре в бяла акрилна тъкан, опъната върху дървени рамки. Тази изтънчено напластена фасада от обикновени материали, използвани по естествен и ефективен начин, осигурява комфорт и чувствено осветление в интериора. Във високото вътрешно пространство се разполагат оптимално мобилните лични кътове на обитателите. Те се местят според моментните им нужди, могат да се обединяват, дори да изчезнат на терасата, за да освободят залата изцяло. 

+13
Автор: арх. Анета Трифонова
Закони Нормативна база Коментари