Еуфория на пищността в мебелния дизайн

Възникването на всеки стил е особена сплав от исторически събития и видни фигури, от архитектура, изящните и декоративните изкуства на епохата, както и от цялостния културен, политически и икономически живот.
06.07.2008
Даниела Томанова
373
интериор, мебели, барок, рококо
Източник: сп. "Още за Къщата"

„Всеки човек – това е стил”. Тези думи на френския философ Буфон характеризират изключително точно естетическото мирозрение на човек от бурната епоха на европейския абсолютизъм, когато разкрепостеността на аристокрацията намира причудливо отражение в архитектурата, дизайна на мебелите и облеклото. Трудно е да се обхванат в няколко страници особеностите на дадена стилова епоха.

Възникването на всеки стил е особена сплав от исторически събития и видни фигури, от архитектура, изящните и декоративните изкуства на епохата, както и от цялостния културен, политически и икономически живот. Ето защо не е възможно пълното разкриване на даден стил, като се концентрираме единствено върху външните, формални белези на мебелите; редица елементи при украсата на мебелите са всъщност архитектурни елементи, смалени по мащаб и приложени по различен начин и материал. Така от полезрението ни ще изчезне цялостният ансамбъл, създаван от архитектурата, интериорната декорация, произведенията на изкуството и всички ония изделия, които редом с мебелите създават единната среда, на чийто фон се развива историята на човечеството.


 

Думата „барок” в превод от италиански означава причудлив, особен, удивителен. Въпреки че възниква в Италия, стилът достига своя апогей през XVII век - времето на голямо величие за Франция, на абсолютизма на Краля-Слънце Луи XIV, замъка “Версай”, грандиозната архитектура на френския барок, на парковете и градоустройствените проекти и произведенията на декоративните изкуства. Неподражаемата личност на краля се превръща във фокус на това време на великолепие, оставило блясъка си и върху следващите векове. И днес то е причина за обаянието на бароковите мебели, символ на съвършенството и абсолютното господство на френското мебелно изкуство в Европа. Именно затова ще насочим нашето внимание към френският барок, преминал в рококо и достигнал съвършенство в класицизма.



Възникването на стила барок става възможно в резултат на целенасоченото меценатство на френските занаятчии, които изработват интериорни предмети. Така наред с екипите от архитекти, живописци и паркостроители в историята ще останат и имената на майсторите на абаноса Андре-Шарл Бул, мебелистите Шарл Кресан и Жан-Батист Тилиар, резбаря Доменико Кучи, златаря и леяр на бронз Жак Кафиери, специалистите по лакове братя Мартен и др.

Андре-Шарл Бул, майстор на абаноса, е особено известен с това, че изработва мебелни врати и табли с т.нар. инкрустация Бул. При нея едновременно се изрязват два залепени листа - единият от тънък слой костенуркова черупка, а другият от месинг. След изрязването листовете отново се сглобяват на принципа негатив-позитив, при което се получават два отделни листа, използвани за фурнироването на два мебела от един комплект.

 

Освен интарзиите и инкрустациите Бул мебелите се декорират с чудесно изработени ъглови позлатени бронзови фигури, шилдове за ключалки, видими панти, маски на бога слънце Аполон, декоративни “обувки” за краката на мебелите, декоративни апликации за центъра на царгите при комодите. Те се изработват чрез леене на бронз, гравиране и накрая позлатяване.  Наред с абаносовата дървесина през бароковата епоха майсторите - дърводелци произвеждат всички решетъчни мебели (столове, кресла, канапета, маси, писалища и легла), като използват всички местни широколистни дървесни видове като бук, дъб (който държи първенство), орех, и - което е интересно - иглолистна и липова дървесина.

През XVII в. мебелите често се боядисват в ярки тонове - червено, зелено, синьо и жълто, като наред с тях ярките тъкани (гоблени, кадифета и дамаски) и позлатата на мебелите, красивите композиции по вратите на шкафовете, богатата палитра от материали се допълва още и от мебелите, изработени от чисто сребро за кралския двор. В допълнение към скъпоценните метали и животински продукти като слонова кост, рог и черупка от костенурка използваните дървесини са увеличени по брой, като включват също бадем, чимшир, круша и джел.

Флорентинската мозайка или инкрустацията с полускъпоценни камъни е една техника, която бележи автентични моменти на великолепие през времето на късния Ренесанс и барока във Флоренция и почти във всички европейски кралски дворове. Маси, комоди, медалиери, украсени с тази особена декорация, били част от кралските подаръци, които суверените на епохата си разменяли.

В епохата на барока широко разпространение добиват шестоъгълните и осмоъгълните маси, подпрени на централна стругована колона. Плотът се изработва от цветен мрамор или флорентинска мозайка. Появяват се също така правоъгълни, кръгли и квадратни маси с тежки струговани вертикални подпори или крака, декорирани с бронзови глави. В последствие опорите приемат формата на лира. Срещат се писалищни плотове върху две групи от четири крака-близнаци с извити диагонални напречници, които поддържат корпуси с чекмеджета и вратички. Наред с тях в интериора навлизат елегантни малки двукраки маси-конзоли, апликирани към стената и съчетани с богато кристално огледало. Популярни са и комбинираните мебели (бюфети-писалища), които включват работна площ и шкафове за книги и бутилки.


 

Може да се каже, че барокът до голяма степен доразвива античните елементи, пречупени през призмата на ренесанса, но с по-динамични форми, неспокоен ритъм и множество криви линии. Монолитните мебели от дърво добиват застрашителна монументалност на формата. В общото въздействие на бароковите шкафове от Италия, Холандия, Германия и Франция се чувства първоначално прекомерен запас от материал и известна тежест в дърворезбите и стругованите декорации. Корпусните мебели, композирани от два „етажа”, се разчленяват посредством колони с широк антаблеман. Връхната им зона се коронова с разкъсан надве части фронтон, между половините на който влизат малки триумфални арки, статуетки, вази, бюстове и др.

 

По-късно до дву- и четирикрилните библиотечни шкафове със силно наддаден корниз застават скриновете с вълнообразни форми и остъклена надстройка - витрина за предмети от фарфор и сребро.

Стилът рококо става блестящата кулминация на стил барок. Като наследство от предишното столетие XVIII в. доразвива пищността на формите и ги извисява до изискано изящество – еуфория на въображението. Името на стила – рококо, произлиза от думата рокай и означава характерния асиметричен декоративен мотив от епохата, изобразяващ мидена черупка. Стилът обхваща периода на царуване на френския крал Луи XV (1715-1774 г.). Във Франция творят редица видни майстори, като Жан-Франсоа Йобен, германец по рождение, известен като специалист по техниката маркетри, техника за получаване на декоративен лист фурнир. Слепват се мозаично подредени дървени форми от различни дървесни видове, които след това се нарязват на листове със специален трион. Техниката маркетри по правило има геометричен рисунък (ромбове, карета и др.), за които се използват екзотични дървесни видове, като палисандър, амарант, махагон, в червени и виолетови до черни тонове. Фурнироването и интарзията от различни дървесни видове се комбинират с позлатени бронзови апликации, завинтени към корпуса на мебела.



Лакираните табли са друга често срещана декорация. Колекционирането на китайски лакирани изделия – паравани, шкафове, сандъчета – става истинска мания, след като Източноиндийската компания започва да ги внася от Далечния изток в Европа. Европейските майстори започват да имитират китайските лакове още през XVII в. Техниката на лакиране достига върха си при братя Мартен, на чието име е кръстена – верни Мартен, разработен на базата на смес от шеллак и алкохол, или други смоли. Мебелите за седене са различни видове кресла, столове, канапета. Извивките напълно са завладели конструкцията. При краката се ползва формата кабриол, стъпила с волута върху токче. Царгата е извита, с резбован в центъра мотив рокай и се съединява без видима фуга към краката. Седалката има форма на подкова, а облегалката – на картуш или овален медалион. Когато е вдлъбната, се нарича ‘гондола’(‘кабриолет’).



През XVIII век във Франция тенденцията е мебелите за седене да отговарят по конструкция и форма на нуждата от комфорт. Креслата стават по-леки и привлекателни, тапицерията се усъвършенства. Разработват се различни типове за специфични дейности: за лежане, почивка, разговори, четене, учене, игра на карти или хазарт. Мебелите спадат към две основни категории: за поставяне до стената, каквато е дворцовата традиция и за подреждане вътре в помещението. Представител на първия тип мебели е кресло, наречен “шез а ла рен” (“кресло на кралицата”) с широка плоска облегалка, често тапицирана с кадифе, дамаска или коприна с флорални десени или бродерия кръстат бод. Към втория тип спадат по-малки, леки, преносими и удобни кресла, които се използват единично или на групи вътре в помещението, и служат за почивка или разговори. Те се наричат “шез ан кабриоле” и имат вдлъбнати облегалки. Този тип се развива под формата на бержер с изцяло тапицирана седалка, облегалка и подръчници. Често седалната възглавница е свободна, облегалката е извита, подръчниците представляват продължение на облегалката.

Канапетата се проектират в комплект с креслата, имат различна дължина, но за разлика от барока, облегалката е цялостна, овална или с друга форма. Отоманката е канапе с две цилиндрични възглавници в двата края.



Така нареченото дневно легло или шезлонг е мебел за почивка през деня, с облегалка - гондола от една (дюшес) или от две части, представляващи всъщност две обърнати едно към друго кресла (дюшес бризе).

Леглата също се радват на голямо разнообразие. Типът с четири колони и балдахин от бароковата епоха излиза от мода, на негово място идва легло без колони, с конзолно окачен балдахин с по-малка от леглото дължина. Т.нар. полско легло има еднакво високи задна и предна табла, като от четирите му края излизат огънати метални пръти, подпиращи малък балдахин с четири завеси, завързани към металните пръти.

През епохата рококо се правят най-различни видове маси:
1. Конзолните маси са резбовани, позлатени, с плотове от мрамор, имат ажурно резбовани царги, краката са с форма на волута, красиво свързани с декоративна резбована шпросна.
2. Масите за игра на карти са със сгъваем плот, закрепен върху конструкция на четири крака, при който единият се отваря назад на панти, за да може върху него да стъпи клапващата се част на плота. Масите за карти обикновено са облицовани със зелено сукно от вътрешната страна, а от външната страна на плота по правило се из-
работва интарзия. В ъглите имат кръгли поставки за свещи.
3. Масите за ръкоделие представляват съвсем малък комод с тънки високи крака и бронзов парапет на плота, за да не падат кълбетата.
4. Нововъведение в епохата са тоалетките (коафьоз). Те представляват масичка с плот, разделен на три части. Крайните части се отварят навън на панти, като се ползват за рафтове за тоалетни принадлежности. Средната част се повдига нагоре и назад и има огледало, придвижвано напред по два нута. Под нея има изтеглящ се плот, а под него – чекмедже.



Мебелите с механизми са особено популярни през XVIII век. Бюрото-цилиндър, въведено в средата на века, е ярък пример за това. Има правоъгълен плот, покрит с капак във форма на четвърт цилиндър. По принцип за такива бюра са характерни механизмите за отваряне на тайни чекмеджета, известни само на собственика му.

Най-модната мебел в стил Луи XV си остава комодът. През тази епоха се появяват т.нар. комод бомбе, или шкаф, издут от трите страни, с мраморен плот и две или три чекмеджета. Декорацията се състои в маркетри, метални апликации и лакова живопис. Обикновено се поставя под огледало с позлатена рамка в същия стил, като заедно със стената зад него образува цялостен ансамбъл.

Наистина нововъведенията в производството на мебели са толкова много през тези два периода, че е почти невъзможно да бъдат описани в нашата историческа ретроспекция в този брой, затова на класицизма ще посветим по-обширна статия, от която ще разберете защо този стил се счита за връх в достижението на мебелния дизайн.

Автор: Даниела Томанова
PIATRAONLINE

Първият и единствен онлайн-магазин за ЕСТЕСТВЕН КАМЪК в България. Истински генератор на вдъхновение.

http://piatraonline.bg/
СИНХРОН-С ООД

Решения за противопожарна защита и сигурност.

http://synchron-s.com
TEAK & DECKING OIL - за обработка и защита на дървени градински мебели, палуби и парапети на лодки

Смес от натурални масла и специални добавки за обработка и защита на дървени градински мебели, палуби и парапети на лодки. Прониква в дървото и го предпазва от влага и вода, за външна и вътрешна употреба. Подходящ за обработка и защита на дървени мебели.

http://www.miptrade.com/produkti/boi-berling.html
Чех-Пласт

Прозорци и врати за пасивни и нискоенергийни сгради.

http://chehplast.com
КлиВенТо

Официален представител на европейски производители на отоплителна и климатична техника.

http://klivento.net
Мебеле ЕООД

Професионално почистване на мека мебел в София и страната

https://mebele.bg
Пусни своята реклама
Закони Нормативна база Коментари