АЛЕКС - опит за творчески портрет

Александър Ковачев поема по собствния си път от самото начало преди 12 години, затова не му задаваме тривиални въпроси за този период.
14.09.2014
арх. Анета Трифонова
160
интериорен дизайн, ИДЕА, дизайн на заведения, Алекс Ковачев

Александър Ковачев поема по собствния си път от самото начало преди 12 години, затова не му задаваме тривиални въпроси за този период. Такива хора се подготвят от детството си – развиват тънката си наблюдателност, чувствителност и реализаторски качества и експериментират повече от другите, дори на принципа на проба - грешка. Името му Александър е чудесното, сякаш носи в себе си мощната идея и победителят/предводител превеждащ армията си през нови земи. Първият обект му остава приятен спомен, че някой му се е доверил.  

Кои са основите на всеки проект? 
Според самият Алекс, той се влияе главно от характеристиките на даденостите и изискванията на клиента. Това е простата формула с безброй неизвестни. В тази двойнствена игра, решенията са в много посоки. На преден план излиза потенциалът на помещението, неговият стил и геометрия. От другата страна, са субективните осъзнати и неосъзнати желания на клиента, особено силни при жилищните интериори, затова те се правят трудно. Наследството на световният дизайн влияе на всички, но Алекс не прави заемки, дори не преразказва, а предлага нови предложения, породени от философията на новатори, като великия Нерви, които са дълбокият му резерв на идеи.  

Алекс се идентифицира с ръководено от него студиото ИДЕА.
Те са силен екип, който застава единно зад марката си и съчетават дизайн и инженеринг. Не знаят дали дизайнът ги е намерил, или те него. Всеки от тях разработва неоформената идея докрай и оставя своя отпечатък. Работят върху десетина обекта едновременно и се движат по острието на бръснача относно изготвянето на дизайна, изработката и крайната реализация.

Алекс стои твърдо на земята и следва посоката на развитието си към свои уникални решения през практиката. Сигурност му дават надеждните технологии и добрите производители. Новите решения към които се стреми, особено в осветлението, се осланят на нарастващите умения на екипът му от новатори в бранша, непрекъснато усъвършенстващи използването на най-новите схеми в диодното осветление, а за компютърното им управление разработват свои матрици.   

Стилът му на работа е в широк диапазон и може да бъде определен почти на шега, в която обаче се крие голяма доза истина: „Щом е качествено и се е получило – то е наше”, но в стилът им винаги остава желанието за развитие. „Искаме всеки последен завършен проект да бъде достатъчно показателен за нашето творчество.” Харесва му всичко - от класическия дизайн до поп-арта, което му дава реалните шансове да работи във всякаква среда – от класическата сграда до скучнотото подземие. Истинското предизвикателство е настоящата работата в марокански стил, но според него, от всичко може да се научи нещо ново. Внимава да не превърне заведенията в сценография, а по-скоро да бъдат съвременни интериори, които оживяват в движение и светлина. В жилищата обича да прилагат дървото и понякога обличат стената в мебел или ламперия, за да е по-уютно.    


Изграждането на интериори с идея и стил е основната тенденция на дизайнерското ателие Идеа. Жилищните или обществени заведения следват своето развитие с елементи и детайли, които придават индивидуалност на пространството, но имат винаги уникални акценти: пространствени елементи-скулптури; вълни от кристални кубчета; облак от оптични кабели над дансинга - за всички тях се създава матрица от стотици LED пиксели. Общественият интериор е за предпочитане, защото е по-автономен и правилата му са по-ясни. В жилищата се работи в тясно сътрудничество с възложителя. Всичко е въпрос на баланс, но и двата вида са достатъчно интересни и предизвикателни, споделя младият творец.  

Любовта към диодното осветление на студиото е пословична. Лампите с нажежаема жичка, според тях са вид отоплителни тела, затова ги замесват с нови светлинни източници с необятни възможности. Такова е диодното осветление, което е ниско енергийно и може да се вгради в различни осветителни тела: от твърд акрил, кристал, ръчно оплетени светлинни влакна. То има безкрайни цветови нюанси и възможността да се използва като пиксели. Светлината, представена като частица или вълна, се демонстрира в уникалните осветителни тела с компютърно програмиране и управляваща система ECUE и MADIX.

Международната сцена идва за Алекс напълно естествено, само се опасява, че има възможности за по-големи грешки и по-малко поправки. ИДЕА е българското студио за дизайн, работещо в цяла Европа, номинирано за трета поредна година в „Международните награди за дизайн на ресторанти и барове”. Заведенията в Лондон, Берлин и Мурсия се оценяват високо от специалистите и публиката, както и софийските преустройства - Кафе „Опера” и Син Сити. Бар NERO е изискано заведение, вдъхновено от извивките на чаша шампанско, постигнати с преплетени фурнирни плоскости. Всеки край е едно ново начало, като безкраен винт, който се навива в една посока - само нагоре и всяка последна реализация е представителна за студиото. Летвата, вдигната с The Pearl, е твърде висока. Става модна икона с новите си пространствени качества, от които най-впечатляващо е мощното, динамично осветление, превърнато в истински светлинен спектакъл. То е най-добре работещото заведение в Германия в момента и заслугата за това има дизайнът, създаден от ИДЕА.

+13
Автор: арх. Анета Трифонова
Закони Нормативна база Коментари