Александър Титоренков

“Животът няма кой знае какъв смисъл, но важното е да го живеем красиво”
11.01.2008
Даниела Житарска
104
Художник, картини, изкуство, декорация на терариум

Александър Титоренков е роден през 1963 г. в Котел, едно прекрасно кътче на страната ни. И вероятно този живописен край до голяма степен е повлиял за сформирането на колоритното цветоусещане на автора и любовта му към звучността на багрите, а то е първото нещо, което приковава погледа на гледащия неговото творчество. Истинността на детайла и формирането на разнообразни структури по особен начин се преплитат със сюрреалистични идеи, погледнати през своеобразното му фотообективно око.
 


Художникът завършва стенопис в Националната художествена академия в София през 1991 г. и специализира в Глазгоу, Великобритания, при проф. Дейвид Хардей. Още като студент получава първа наградата за живопис на НХА, а като специализант Националната художествена галерия откупува негова картина. Награда по живопис получава и от галерия “Арт 54 “в Ню Йорк, Сохо, 1993 г.
 

    


Сашо Титоренков е един от малцината автори у нас, работещи в художествени стилове, изискващи изключителен перфекционизъм, педантизъм и много време. Фотореализъм, хиперреализъм и сюрреализъм. И може би единственият, който не се идентифицира с нито един от тях. Той е като маестро, уловил основната нишка на своята симфония, обогатяващ я до съвършенство със съставни хармонични мелодии. В произведенията му има провокация, колажи от класически произведения, свързани със съвременни случки, обекти или детайли. В основата си картините му носят академичност, но са изведени до съвременното звучене на общия фон. Звънливият колорит на ренесансовите живописци, пречупени през погледа на съвременния сюрреалистичен фотоколаж, а детайлната трактовка на сюжетите е изработена с изключителна прецизност.
 

Сашо Титоренков с овладяна сръчност и виртуозна техника разнищва структурата на формите, изобразява всякаква на вид повърхност независимо дали е дърво, плът, стъкло, издраскан тебешир по стара варова стена, листо от мак или ягода. На този, който гледа негово платно, му идва да протегне ръка и да си вземе шепа череши или да погали миловидното личице на малко дете, щастливо вперило очи в простора. Но тези форми са съчетани с абстрактни идеи, които дават възможност да се преоткрият истини или да се замислим върху философията на нещата. И точно там е ключовият момент в неговото изкуство.

 

Много хора смятат, че хиперреалистичната рисунка сама по себе си е загуба на време или фотографско повторение на действителността, но преминала през погледа на мисъл- форма, тя добива друга стойност. Да не говорим и за изживяното удоволствие на художника с четка в ръка, потънал в съзерцание на съвършената природна форма, с желание да я повтори досущ като създателя.

 

 

В творбите си той често интерпретира някои от вечните философски теми, но с индивидуален подход и лично отношение. Например в една от своите картини ‘’Жена с петел” или ‘Кон с женски обувки” подсъзнателно зрителят улавя еротичните трепети на жената. Асоциацията е закачлививото флиртуване на автора с любителите на живописните форми.

 


- Разкажете ни за себе си, за стила, в който работите, и за темите, които ви вълнуват в творбите ви.

Аз мога да се определя като автор, който работи в три основни стила, но целта ми е умело да ги преплета и те да си взаимодействат по един особен и неповторим начин. Желанието ми е по индиректен път да провокират фантазията на хората. Да се породи игра на формите и предметите в платното, както и между обектите в него и зрителя. Имам работи и в определен и ясен стил. Например портретът на сина ми е чист фотореализъм, картината с изобразен кон на нея е сюрреалистичен, в нея се случват неща, които в живота не е възможно да се случат, а натюрмортът с тиква например е хиперреализъм - нещата стават по-истински, отколкото са в действителност.
 

 


- Това, което прави впечатление в работите ви е, чевсяка една от тях стои самостоятелно, със собствен колорит и индивидуален сюжет, а въпреки това всички носят усещането за един автор.

Много се радвам, че съм постигнал това. За мен определението за стил е недостатъчно. Много е лесно да хванеш една форма, например, и да я повтаряш години наред във всичките си работи, да рисуваш подобни женски фигури и да ги обкантваш с една и съща цветова линия и това да определяш като свой стил. А да не говорим за повтарящ се колорит.
 


- Вашите платна като че ли нямат рамка и сюжетът излиза извън нея. Този ефект целенасочено ли е търсен, или е неосъзнат?

Това е фототрик. Сюжетът на картината разказва някаква история, а един детайл или елемент излиза извън нея и направо се блъска в теб. Така контактът зрител-картина е много близък. Освен този фотографски трик, който умишлено създавам, има и друга причина. В една от своите работи съм изобразил момиче, гледащо произведение на Салвадор Дали. Така преплитам минало и настояще, класиката и съвремието.
 

Разкажете ни повече за цветовете и за моделирането на формите, колко време ви отнема целият творчески процес.

- Най-сложното нещо в тези стилове е придаването на обем, цветът да е звънлив. За да пресъздадеш на едно парче плат всички гънки, трябва да нарисуваш светлината, колонната сянка, хвърлената..., въобще всички съставни части на светлосянката. И докато рисуваш часове наред тези елементи, можеш да убиеш цвета. А целта е да го съхраниш бистър и чист. Зеленото влакче си има обем, но е и зелено. Трябва много добре да познаваш похватите на този жанр, за да е обемна, но и цветна живописта ти. Аз се опитвам да рисувам всякакви материи и мисля, че и цветовете им звънят. Смятам, че успявам и това най-вече ценя у себе си.
 

Има една мисъл на Микеланджело „Съвършенството не е в подробностите, но се постига, чрез тях.’’ Ако ти не познаваш анатомията на коня, колкото и гънки да му изрисуваш няма да стои убедително. Но ако можеш да го изградиш цялостно, всички мускули и вени, които си изрисувал, ще бъдат на мястото си. Но ако не обработиш детайлно и тях, цялата форма ще стои незавършена. Когато педантичността е основно качество и е подплатена със знание, умение и поглед, тя води до яснота на рисунката.

 


Ако искаш да си направиш портрет, при кой художник ще отидеш? Така ще разбереш кой е добър. Ако желаеш главата ти да е като топка или нещо друго, или вместо очи има някакви неясноти, знаеш при кои автори да отидеш, но ако предпочиташ да изглеждаш като себе си, това е друго нещо. Времето, което отдавам на рисуването, е огромно. Рисувам ежедневно почти по 8-9 часа, години наред. Смятам, че всичко, което правиш с необходимото му, отделеното му време и естествено със сърцето си, ще бъде уникално и достойно да застанеш зад него.
 

   

 


В нашата рубрика се стремим да ви представяме различни и интересни автори, а Александър Титоренков е един от най-ярките представители на стил, който рядко се представя на широката общественост. Творбите му носят отпечатъка на висок професионализъм, хармония между идея и форма и изключително интересна трактовка на различни теми. Когато гледаш негово произведение, се питаш дали наистина е толкова прекрасен светът около нас, и може би точно в този момент разбираш, че е.


И както казва самият автор „Животът няма кой знае какъв смисъл, но важното е да го живеем кра-сиво”, ние вярваме, че той е успял за себе си в това.
 

 

 

 

Автор: Даниела Житарска
СИНХРОН-С ООД

Решения за противопожарна защита и сигурност.

http://synchron-s.com
Вълков Хидроизолационни покрития

Производител на индустриални подови покрития, течна гума, прозрачна хидроизолация.

https://hidroizolaciq-techna-guma.com/akrofleks-2k-pu-t
Чех-Пласт

Прозорци и врати за пасивни и нискоенергийни сгради.

http://chehplast.com
YES - Екологична матова емулсионна боя с висока покривност и белота.

Подходяща за училища, спортни зали, хотели, гаражи и други, където често се налага пребоядисване. Качествена, но не скъпа боя. Притежава висока адхезия и трайност, лесна за нанасяне.

http://www.miptrade.com/produkti/boi-berling.html
Кливенто

Официален представител на европейски производители на отоплителна и климатична техника.

http://klivento.net
Баумит СтарТоп - ново поколение силиконова мазилка

Kомбинира три функции: перлен ефект при дъжд, поемане на влагата при наличие на роса или мъгла и бързо изсъхване на повърхността.

https://baumit.bg/statii/1085/premium-silikonova-mazilka
Пусни своята реклама
Закони Нормативна база Коментари