Търси

“При Яфата” - неустоим чар в стара градска къща

Къщата, която показваме, е последният ресторант от верига „При Яфата” – верига, позната с наложения вече стил на реставрираната стара къща.

“При Яфата” - неустоим чар в стара градска къща

“При Яфата” - неустоим чар в стара градска къща Автор / Източник: Снимки: Руси Иконописов

“При Яфата” - неустоим чар в стара градска къща

“При Яфата” - неустоим чар в стара градска къща Автор / Източник: Снимки: Руси Иконописов

“При Яфата” - неустоим чар в стара градска къща

“При Яфата” - неустоим чар в стара градска къща Автор / Източник: Снимки: Руси Иконописов

“При Яфата” - неустоим чар в стара градска къща

“При Яфата” - неустоим чар в стара градска къща Автор / Източник: Снимки: Руси Иконописов

“При Яфата” - неустоим чар в стара градска къща

“При Яфата” - неустоим чар в стара градска къща Автор / Източник: Снимки: Руси Иконописов

PREV NEXT

Инвеститор: “Олвена” ООД
Интериорен дизайн: Студио SCALE

Къщата, която показваме, е последният ресторант от верига „При Яфата” – верига, позната с наложения вече стил на реставрираната стара къща.

Собственикът се заема с нелеката задача да реновира стари български къщи, част от тях паметници на културата. Тя се намира в самото сърце на София и е строена в началото на миналия век. Стилът на старата градска къща от това време представлява микс от архитектурни течения – всички архитекти, които работят в столицата по онова време, са получили образованието си в чужбина и стават проводници на различни архитектурни стилове от Европа. В интериора на „Модерната Яфа” са преплетени минало и настояще – той е с отпечатъка на характерната за 20-те години на миналия век градска архитектура и обзавеждане, но със съвременен привкус.

Фасадата с декоративни елементи, мебелировката със старинни бюфети, ламперията на стълбището, гоблените, камините, масивният дървен под умело са комбинирани с модерните изчистени линии, вграденото осветление, светещите тавани и белия цвят. Определящо за развитието на проекта е местоположението на къщата – тя е точно срещу Операта, в самия център на столицата. Това е една от причините дизайнерското студио - автор на проекта, да черпи вдъхновение за интериора от старите градски къщи на София.

Проектът съчетава инженерни, архитектурни и дизайнерски решения. Къщата е на три етажа. От входа се влиза в преддверие тип „витрина”, което е площ от самия първи етаж. За да бъде отделен обем от самия салон на първия етаж и в същото време да не отнема от светлината, това преддверие е решено като стъклена витрина – изолира от външното и се вписва във вътрешното пространство.

На първия етаж е разположен барът, който е със средно сядане. Нивото под самия бар е облицовано с текстилни пана. Осветлението над бара е с пендели в кафяво, а отстрани между самия бар и една от носещите колони се е сгушил дискретно стенен часовник – от бяло патинирано дърво. Носещите колони на този етаж от необходим конструктивен елемент успешно са превърнати в архитектурен и декоративен такъв. Те са украсени с гипсови орнаменти по проект на дизайнерите. На тавана има вграден гипсов медальон, който обрамчва светещо кръгло пано. Диодното осветление на тавана подчертава декоративното пано. Този еклектичен архитектурен елемент е в унисон с концепцията на къщата – паното представлява рисунка, която напомня бродерия с кръстосан бод и изобразява фигура на дама с шапка, окичена с рози в пастелни и романтични тонове. Между две от колоните свободно е окачен един от интересните декоративни елементи на къщата, разработен в стил сецесион. Той е основен детайл, който на някои места в къщата е свободно окачен, докато на други е ефектно апликиран върху стените.

Кухнята е открита. Тя е разположена непосредствено на първия етаж вдясно и се състои от няколко елемента – с готварски остров в средата, отпред е ограничена от барплот, с елегантна декорация от дървени орнаменти тип „арка”. Елегантно бяло стълбище води нагоре към втория етаж, съпътствано от класическа ламперия и тапети в нежни сиви тонове и класическа шарка. Ламперията цели да се допълни визията на интериор, характерен за началото на миналия век. На стълбището ламперията е дървена, по проект на дизайнерите, и не следва стъпалата, а завършва на около 20 см от стълбите, което е нетипичен елемент. Този междинен кант е фугиран и липсва цокъл - нетрадиционно модерно решение, детайл, който не се забелязва от пръв поглед. Ръкохватката на парапета е пребоядисана и лакирана, а металната част е бяла. На втория етаж има три обема, свързани посредством отворени преходи със заоблена линия във вид на арка. Заоблените форми допълнително облагородяват чертите на интериора и подчертават неговите достойнства. В средната част на етажа има камина, като комините са специално изградени .

На втория и третия етаж нивото под прозорците е декорирано с четири текстилни пана с различна шарка и цвят – редуват се пана с розови флорални мотиви, дюс магента, каре в бежово и кремаво, цветно райе. Тапети с флорален мотив от същата колекция обрамчват камината. Подовата настилка е байцвано и лакирано дюшеме. Тоалетните са със закачлива артистична декорация. На третия етаж скосените тавани и гредите създават особена визия и флиртуват с носталгичното чувство към миналото, което неизменно се събужда във всеки посетител на ресторанта.

Тук в подпокривното пространство идеално са вписани поръчковите мебели – по проект на дизайнерското студио, изпълнени от българска фирма от Троян. Те представляват патинирани бюфети и етажерки в цялостен корпус от избелена дървесина, а стилът им е реплика на мебели от френския прованс. Особено оригинално е местоположението на стенните аплици, разположени на стените на самия бюфет. Над бюфета в свободното пространство, оформено от линията на мебелите и скосения таван, присъства апликацията в стил сецесион, която стои като своеобразен подпис на къщата и напомня музикален знак. Порцелановите сервизи, подредени в бюфетите и етажерките, са антикварни. Гипсовите орнаменти, които красят цялата къща, са по проект на дизайнерите. Столовете и масите са патинирани и състарени. Пенделите и стенното осветление са удачно подбрани в съзвучие с интериора.

Гоблените, които са дело на съпругата на Стоян Атанасов-Яфата, госпожа Олга Атанасова, внасят невероятен разкош и уют в интериора. Те имат особена сантиментална стойност - всеки гоблен има своя история, всеки е предназначен за някакъв специален случай или за някого. Те са плод на дългогодишен труд и са рамкирани с рамки, каквито вече не се изработват – от дърво и гипсови орнаменти. Част от орнаментите са реставрирани от дизайнерите.

Гоблените са около 30 на брой и идеята да бъдат декорация на къщата идва от собственика – пряк наследник на Стоян и Олга Атанасови. Като основен декоративен елемент гоблените са превърнати в своебразен символ на връзката между поколенията, връзката между семейната история, традицията и настоящето. Този дух на непреходност, гостоприемство и уважение към миналото и предците лъха от целия интериор на заведението и привлича с неустоим чар.

Автор: Мая Янева

Изпрати на E-mail
 

За да оцените и/или коментирате е необходимо да сте регистриран потребите!

Влез в Профила си Регистрация


На сайта на ka6tata.com

затвори