Търси

Украсяване или дизайн на фасадата

Архитектурата е сложен творчески процес, който трябва да изясни своя стил и да създаде пространственото решение.

Новоизградени луксозни редови къщи в Берлин.

Новоизградени луксозни редови къщи в Берлин. Автор / Източник: арх. Анета Трифонова

Пример от модернизма

Пример от модернизма Автор / Източник: арх. Анета Трифонова

Бисквитеният дом, Франция.

Бисквитеният дом, Франция. Автор / Източник: арх. Анета Трифонова

Къща с еркерен покрив и стъклени витрини, Вашингтон.

Къща с еркерен покрив и стъклени витрини, Вашингтон. Автор / Източник: арх. Анета Трифонова

 Къщата на маймуните

Къщата на маймуните Автор / Източник: арх. Анета Трифонова

Традиционна къща с високи стръмни покриви, Германия.

Традиционна къща с високи стръмни покриви, Германия. Автор / Източник: арх. Анета Трифонова

Къщата на „Родео” Драйв.

Къщата на „Родео” Драйв. Автор / Източник: арх. Анета Трифонова

PREV NEXT

Човешко е желанието на гордите собственици на къща да украсят фасадата си с декоративни елементи. Те оприличават процеса на нейното изграждане с гримирането на едно лице, като забравят, че природата вече е създала това лице с неповторимия му вид, който само се подчертава от гримьора. Архитектурата е сложен творчески процес, който трябва да изясни своя стил и да създаде пространственото решение. То естествено носи специфичния си визуален образ, който ние наричаме фасада. В този смисъл самоцелни декорации не съществуват. Има добро решение или посредствен/неуспешен опит. Друг е въпросът кои стилове носят в себе си повече декорация, който ще се опитам да изясня.  

Класическият стил е основен, изяснил своите постулати още през Ренесанса чрез ренесансовото палацо, родоначалник на съвременната класическа къща. Тогава се  оформят и разработват членението и елементите на стената. Във височина се различават база, плът, фриз, корниз, стреха, покрив. По дължина стената се разчленява от колони, пиластри, подчертава се ъгъла. Отворите се оформят архитектонично – вратите и прозорците се рамкират и овенчават с триъгълен или сегментен архитрав. Създаването на къща в класически стил изисква задълбочени познания, а повърхностното копиране на някои форми, без да се спазват пропорциите и минималния брой елементи, които да го изявяват, води до гротеска, която повече дразни, отколкото произвежда желания ефект. 

Къщата на маймуните (сн. 1) е само една от шестте стилно украсени с изящни изкуства сгради, проектирани за зоопарка в Бронкс през 1899 година. Тя е майсторски изгладена с декоративни фризове на Александър Фимистер, който работи в целия зоопарк и е доказателство колко трудно се създава съвременна класика. 

Другите исторически стилове – барок, рококо, са твърде орнаментни, със сложни скулптурни елементи, развити на базата на класиката и не са особено предпочитани от съвременниците ни. Рядко се следва посоката на сецесиона, който е одухотворена, високохудожествена еклектика и със своите овали и сложни извивки е трудно технологично изпълним. Макар и рядко се срещат прекрасни примери, каквато е изисканата къща на „Родео” Драйв (сн. 2). При нея всяка линия, щрих или витраж е част от цялостната картина. 

Традиционната къща е особено важна за всеки регион. Такива са: тухлената традиция в Европа, дървената къща в Америка, скатната традиция на Балканите, високите стръмни покриви в Германия и Северна Европа. При всички тях има различен набор от елементи за решаването на отворите, капаците на прозорците, стрехите, плоскостта на стената. Те произлизат от строителната и естетическа традиция и не могат да се използват произволно, а по-скоро се интерпретират със съвременни материали. 

Еркерният дизайн на покрива на тази къща (сн. 3) е като част от природата и се слива с естествената зеленина. В допълнение към изразителните дървени еркери са стъклените витрини, които предоставят богата естествена светлина в интериора. Малките обрамчени квадратни отвори са чудесен акцент на плътната стена.

Забележителната викторианска интерпретация е с оригинални характеристики, изпълнена с модерни прийоми. Тя представлява поредица от скатни покриви с фронтони, високи кръгли кули и комини. Шарените шиндли обогатяват повърхността, докато предният фронтон е украсен с релефна облицовка. 

Тук е мястото да се отбележи пристрастяването на българския потребител към стила на италианската вила. Той привлича неудържимо хората, които имат необходимите средства, но не винаги притежават достатъчно стилистични познания. Характерните особености на екстериорния дизайн за този стил са: нисък скатен или плосък покрив с надвиснали стрехи; обикновено покривът е украсен с конзоли и корнизи; материалите по фасадата включват мазилка, дърво и камък; прозорците са разнообразни, но често са орнаментирани с арки. Високите и тесни прозорци са най-често срещани. Главният вход е подчертан със скатен балдахин или балкон над него. Трябва да се отбележи, че от всичките тези белези арковидният прозорец е само малка част. По-скоро преобладаващата плътна стена с мазилка и малки вертикални отвори са най-характерни, а не тежките  балюстради, с които той се е задръстил в нашенската интерпретация. Най-добрата декорация и естествено продължение на такава къща е околното пространство с вечнозелена растителност. 

Модернизъм

Възникналият в началото на XX век модернизъм поставя категорична дистанция между всичките тези стилове и нашето съвремие със своите твърди позиции. Той отхвърля категорично всякакви декоративни елементи и почти целия XX век минава под неговото господство. При него се акцентира върху пропорциите, прозрачността и визуалните връзки, големите отвори, гладките повърхности, технологичното изпълнение, металните опростени детайли на елементите (парапети, стълби, балкони). Въпреки че модернизмът е създаден за бързо задоволяване на масовите потребности, той отблъсква средния потребител с най-праволинейните си прояви. Неговите върхови постижения са в луксозното му изпълнение, където малкото елементи са от изключително качествени материали, плоските стени са облицовани със скъпи естествени и дизайнерски покрития, остъкляването е с уникални дограми и големи за времето си размери.  

Новоизградените луксозни редови къщи в квартала до германското външно министерство в Берлин (сн.5) демонстрират висока класа и разнообразно третиране на фасадата на базата на новите технологични възможности и високото качество на немското строителство. Тесният им фронт е решен като цялостно остъкляване или с отделни отвори. Финишът на фасадната плоскост е различен: мазилка, облицовъчна тухла, изискана каменна облицовка с класически детайл. Цветовете обхващат широк диапазон - бяло, топло жълт пясъчник, светла, червена и тъмна облицовъчна тухла, плътно сиво. 

Отворите са предимно издължени с различна височина, изразително подчертани съобразно възможностите на фасадното покритие. При каменната облицовка се появяват обемни рамки, фризове, пиластри. Някои от къщите са структурно остъклени по цялата височина. При тях се появяват метални подпрозоречни външни парапети. Пластиката на входната врата се различава значително в зависимост от стила и я превръща в основен елемент на фасадата. Железните парапети също варират от строгата геометричност до класическите флорални мотиви. Външните щори са предимно метални, но са интерпретирани и добрите стари отварящи се дървени щори. По западната фасада се появяват оригинални сенници – пана от оплетени метални нишки в цвета на старо злато по цялата височина на етажа.    

Отрицанието на модернизма беше нещо като революция, избухнала чрез постмодернизма. Той реабилитира класиката и всички стилове, като елементите му се комбинират по сложните формули на поп-културата и фриволната естетика. Целта е да се създаде особена символика, да се предизвикат подсъзнателни усещания и да се обогати архитектурната палитра със забравени цитати, които невинаги имат някакво рационално значение, но са умело вплетени в цялостната идея. 

Високотехнологичните новости и особено устойчивата архитектура, която има силна избирателност на базата на целесъобразността на прилаганите елементи, промениха коренно естетиката на новото време. Декоративността на постмодернизма е отдавна забравена. Сега естетични и декоративни са полезните елементи, които работят заедно за устойчивия живот на сградата. Това са различните засенчващи устройства – външни щори, двойни фасади, плъзгащи се сенници по цялата височина на етажа, елементите върху които се поставят фотоволтаици и ветрови генератори.    

Примери за модерна естетика: 

Архитектурата на Warringah Road House е проста бетонна квадратна форма, но силният ефект на категоричните хоризонтални пластове се постига чрез покриването на средното остъклено ниво с плъзващи се щори от вертикални летви, които отделят категорично този етаж. Крайният резултат е модерен дом с акцент върху естествените материали и дизайн на принципите на чистата естетика.

Подобно е решението на Бисквитения дом, Франция, при който второто ниво е оградено от „бисквитения” прозирен дървен балдахин.

В Латинска Америка любовта към грубата рустикална каменна стена е пословична. Тя е основата, върху която стоят категорично рамкираните в червено големи витрини. 

Автор: арх. Анета Трифонова

Изпрати на E-mail
 

За да оцените и/или коментирате е необходимо да сте регистриран потребите!

Влез в Профила си Регистрация


На сайта на ka6tata.com

затвори