Търси

Как да правим преустройства без трусове в Силата :)

Почти всеки през съзнателният си живот поне веднъж строи.

Фиг.1,Всичко, което „си намерим” по време на процеса е препоръчително да вкараме в играта

Фиг.1,Всичко, което „си намерим” по време на процеса е препоръчително да вкараме в играта Автор / Източник: арх. Борис Борисов

Фиг.2, При наличие на въздействаща конструкция и малка светла височина е по-добре да изявим гредореда вместо окачени тавани.

Фиг.2, При наличие на въздействаща конструкция и малка светла височина е по-добре да изявим гредореда вместо окачени тавани. Автор / Източник: арх. Борис Борисов

Фиг.3,При наличие на интересна конструкция и малка светла височина е по-добре да изявим гредореда

Фиг.3,При наличие на интересна конструкция и малка светла височина е по-добре да изявим гредореда Автор / Източник: арх. Борис Борисов

Ако на пресечницата с крайните стени има бетон махаме смело.

Ако на пресечницата с крайните стени има бетон махаме смело. Автор / Източник: арх. Борис Борисов

Ако на пресечницата с крайните стени има бетон махаме смело

Ако на пресечницата с крайните стени има бетон махаме смело Автор / Източник: арх. Борис Борисов

Така се омекотява тектониката на зиданата стена, фиг.6.

Така се омекотява тектониката на зиданата стена, фиг.6. Автор / Източник: арх. Борис Борисов

Дървен паркет, метал с адекватни за него грундове и бои или защо не ръжда!? фиг. 7

Дървен паркет, метал с адекватни за него грундове и бои или защо не ръжда!? фиг. 7 Автор / Източник: арх. Борис Борисов

Фиг. 8, Елементите за обзавеждане –както със солта и пипера- да не прекаляваме.

Фиг. 8, Елементите за обзавеждане –както със солта и пипера- да не прекаляваме. Автор / Източник: арх. Борис Борисов

Интериора преди преустройството.

Интериора преди преустройството. Автор / Източник: арх. Борис Борисов

Проектът на преустройството.

Проектът на преустройството. Автор / Източник: арх. Борис Борисов

PREV NEXT

Почти всеки през съзнателният си живот поне веднъж строи.  
По-често наследява нещо или купува според силите си жилището с най-малките компромиси и започва да го крои според собствените си потреби и разбирания.  

Предисловие - какво можем и какво не можем, какво бива и какво не бива
Първо
- да направим анализ на това, което имаме, качествата на пространството– площи, обеми, пропорции и т.н.  

Второ
-  нека сами за себе си да изясним какво ни трябва, какво искаме и до колко бихме могли да го получим-  да си направим функционална организация , кое-къде.  И да не чувам неща от сорта „ама аз не съм специалист, не ги разбирам тези неща...”.  Като си намерил смелост да си  купиш жилище- ще разбираш.  Същото е като да си вземеш кола, особено на старо- неминуемо почваш да вникваш в карбуратори, окачване „макферсон” и какво ли още не :)  Така както се научаваш да слушаш двигателя и „свиренето” на лагер с изтрита  циментация- така трябва да се вглеждаш не само в конструкцията, стените, а и да „чуваш” мрежата от отношения, които формират твоето разбиране за ред и пространство- да го наречем усещане за композиция, формиране на собствено разбиране. Вглеждане във форми, пропорции, тъмно-светло; голямо-малко; твърдо-меко.... Да изучим педантично географията на нашето жилище- с всички континенти, линиитe на реките и естуарите на сблъсъците... Да сравним това, което имаме  с Утопичното пространство-това за което винаги сме мечтали! Сега е времето да се направи нещо ново, да се разчупи стереотипа.  Не прави нещо подобно на това, което имаш в момента, само заради това, че е „изпитана  марка” и пред страха от неизвестното.  Не бива, обаче да правим самоцелни неща- въпреки конструктивната целесъобразност и  функционалната целесъобразност при разпределянето на площите.  Но, пък всичко, което „си намерим” по време на процеса – под мазилките, под подовете, в мазето и тавана е хубаво и препоръчително да вкараме в играта. / Фиг. 1 / И в крайна сметка с добрия икономически резултат е задължителен!

Прекрояване на пространството – да проправим път за светлината.
Този основен пункт е свързан с конструкцията на цялата сграда.  Ако имаме обект, строен преди 1987 г. означава, че е реализиран спрямо изискванията на най-стария антиземетръсен правилник.  Дори да има стоманобетонен скелет / греди, колони и междуетажни плочи /, всяка намеса в тухлена стена би могла да създаде голям локален конструктивен проблем.   Затова- само след консултация със строителен инженер.  При нови сгради- да речем, че всичко, което не е стоманобетон e потенциално подлежащо на промяна.  

Ако сградата е стара, с тухлени стени и дървен гредоред проблемите са много ...най-вече дали старата дървена конструкция се намира в „добро здраве”, ако ли не- много лошо, едва ли не е по-лесно да бутнем всичко и да строим наново, ще ни излезе по-евтино.

При наличие на интересна и въздействаща конструкция и малка светла височина/ да речем гредоред под каратаван/ може би е по-добре да изявим гредореда, отколкото да правим окачени тавани.  / фиг. 2 и фиг. 3. /

Старите така наречени „вестибюлни” разпределения обикновено ни дават едно дълбоко помещение, доста далече от фасадата, отделено от самия хол с голяма витрина и най-често тънещо в полумрак.  Мислено да бъде хем разпределително пространство, хем мястото където се пие кафе в следобедните жеги около голяма кръгла маса и дантели.... Да, ама днеска ни трябва повече общ обем, а не кутийки.  За да „прелеем” вестибюла в хола трябва да махнем плътните части около витринния портал.   Обикновено там има тънък тухлен зид, който след измазването е станал 17-18 см. дебел.  Ако на пресечницата с крайните стени има бетон махаме смело, ако ли не трябва първо да осигурим същата коравина на премахнатия елемент, най-лесно със стоманена рамка, елемент, който би трябвало да  показва и дефинира нееднозначно акта на „заместване” /фиг. 4 и фиг. 5 /  Проверяваме, разбира се и „щурца”.  Задължително е да открием такъв- стоманобетонна греда или стоманет „2Т” профил. 

Окрупняваме обема, като премахваме стени или части от тях, но и чрез настилката- растера, рисунъка, те трябва да водят  безпрепятствено окото от стена до стена.

Окачените тавани са кощунство и лековато плъзгане по руслото.  Забранени са!

Стените ...те не са само физически граници. По-често зад тях са нашите фантазми или, пък действителни места, които свързваме с преживяване или очакване. Ако под мазилката намерим „тухла четворка”, по-добре, разбира се да си остане запечатана!  Но, ако изскочи печена до златисто единична плътна тухла от двадесетте години, ще е кощунство да не я покажем, дори да не се похвалим с нея!  Тогава слагаме само глунд за латекс, задължително без мокър ефект и и се радваме.  Да речем, че е падала бомба през 41-ва и стените са презиждани с парчета и нашета чувство за подреденост, за растер и рисунък са накърнени.  Тогава можем да хомогенизираме „рисунката” като уеднаквим цвета на елементите с фугата.  Да речем- всичко в бяло!  Така се умекотява тектониката на зиданата стена и дребните, пък и по-едри недостатъци се размиват. / фиг. 6 /

Цветовете...те могат само да допълнят общото звучене.  Колкото повече тонове дойдат от „кожата” на естествен материал, толкова по-истинско става.  Дървен паркет, метал с адекватни за него грундове и бои или защо не ръжда!? / фиг. 7 / 

Елементите за обзавеждане – удобни и наистина изпълняващи реални задачи, дизайнерски акценти, както със солта и пипера- да не прекаляваме. / фиг. 8/

Осветлението- трябва да подчертава обемите, да облива обемите, а където трябва да акцентира.  Без „лунички”!!!...

София, 03.07.2012 г.

Автор: арх. Борис Борисов

Изпрати на E-mail
 

За да оцените и/или коментирате е необходимо да сте регистриран потребите!

Влез в Профила си Регистрация


На сайта на ka6tata.com

затвори