Търси

Флоренция - съкровищница от изкуство и архитектура

Ако искате да посетите място, в което е събрана култура в концентриран вид, един от вариантите е Флоренция, Италия.

Флоренция има някакво духовно великолепие, което излъчва векове наред

Флоренция има някакво духовно великолепие, което излъчва векове наред Автор / Източник: снимка:Петко Мирчев

Тук можете да пътувате във времето, като се потопите в Ренесанса

Тук можете да пътувате във времето, като се потопите в Ренесанса Автор / Източник: Петко Мирчев

Флоренция - място, в което е събрана култура в концентриран вид

Флоренция - място, в което е събрана култура в концентриран вид Автор / Източник: Петко Мирчев

Базилика Санта-Кроче (Църква на Светия Кръст)

Базилика Санта-Кроче (Църква на Светия Кръст) Автор / Източник: Лилия Лозанова

Катедралата Санта Мария дел Фиоре

Катедралата Санта Мария дел Фиоре Автор / Източник: Лилия Лозанова

Фонтанът на Нептун на площада Синьорията

Фонтанът на Нептун на площада Синьорията Автор / Източник: Лилия Лозанова

Флоренция запленява с архитектурните си шедьоври

Флоренция запленява с архитектурните си шедьоври Автор / Източник: Петко Мирчев

Площадът на Републиката.

Площадът на Републиката. Автор / Източник: Петко Мирчев

Флоренция лежи на бреговете на р. Арно.

Флоренция лежи на бреговете на р. Арно. Автор / Източник: Петко Мирчев

Покритият мост над река Арно.

Покритият мост над река Арно. Автор / Източник: Петко Мирчев

Катедралата Санта Мария дел Фиоре

Катедралата Санта Мария дел Фиоре Автор / Източник: Петко Мирчев

Разходката из Флоренция би била непълна без да се посети „Пиаца дела Синьория

Разходката из Флоренция би била непълна без да се посети „Пиаца дела Синьория" Автор / Източник: Петко Мирчев

PREV NEXT

Ако искате да посетите място, в което е събрана култура в концентриран вид, един от вариантите е Флоренция, Италия. Тук можете да пътувате във времето, като се потопите в Ренесанса и различните му измерения в архитектурата, музиката, литературата, изобразителното изкуство и др.

Разбира се, можете да разглеждате тази съкровищница късче по късче - ден след ден. Не е задължително да нощувате в града, в който се изсипват туристи от различни части на света. Добър вариант за установяване е близкото градче Монтекатини, което е на 30 км. Нещо повече, това е балнеокурорт с минерална вода, потънал в зеленина и спокойствие. Тук можете да отседнете както в някое частно хотелче, така и в къща за селски туризъм с прекрасен двор. Освен с кола под наем, до Флоренция можете да стигнете за половин час с влак. Гарата е много удобна изходна точка за повечето туристически маршрути.

Флоренция има някакво духовно великолепие, което излъчва векове наред. 
Била е столица на Италия и десетилетия е управлявана от династията на Медичите, с които пряко или косвено са свързани голяма част от забележителностите. Многобройни дворци и крепости, старинни катедрали и уникални архитектурни шедьоври са причина да е сред топ туристическите дестинации в Южна Европа. Нашата екскурзоводка ни обещава, че ще ни показва „парченца Средновековие” в пъстрия пъзел на града.

Започваме нашата обиколка от площада пред известната базилика Санта-Кроче (Църква на Светия Кръст). 
Това е францисканска  църква, известна с фреските на Джото и с това, че е гробница на много известни личности на Италия.
Според легендата е основана от самия Свети Франциск от Асизи. Строителството се финансира от състоятелните фамилии на Флоренция и е осветена през 1442 г. Сградата е построена във формата на египетски Т-образен кръст и се явява най-големия францискански храм в Италия. Стилът й е готически и прозорците й са украсени с прекрасни витражи. В църквата е вграден класическия купол Капела де`Паци на архитекта Брунелески, шедьовър на ренесансовата архитектура. Изграден е през 1430 г. и е покрит с деликатни сиви камъни.

Украсена с множество фрески и скулптури на Джото и други знаменити художници и скулптори. В църквата са погребани около 300 знаменити флорентинци — хора на културата, науката и политиката. Сред тях са Николо Макиавели (мислител, XV—XVI век),  Микеланджело Буонароти, Данте Алигиери, Галилео Галилей, Данте Алегиери и др.

Тъкмо излязохме като замаяни от храма и се оказа, че  присъства до днес градска легенда за Данте Алегиери, който е живял във Флоренция.
На сграда срещу катедралата има отбелязани тъмни ивици.Това са следи от наводнения, като последното е било на 4 ноември 1996 г. Местните хора твърдят, че тези бедствия се случват точно на тази дата като смятат, че това е гневът на велия писател.

Отправихме се към квартала, в който е живял и към къщата, която е превърната в негов музей. По пътя минахме през тесни улички, в които архитектурата на старите сгради е „назъбена” и е на нива в ъглите. Особено типична е шестоъгълна кула от 10 век, настоящо абатство, което е достроявано. В този манастирски комплекс към нея се молят френски монаси. Заобиколихме мрачна крепост, в която се е помещавал затвора. Тук се се изпълнявали и смъртни присъди, докато тосканския херцог Пиетро Леополдо пръв в Европа не отменя този вид присъди.

На друго място забелязахме на фасадата червени кръстове. Оказа се, че този днешен символ на медиците, в миналото е служел за обозначаване на обществени сгради специално в този италиански град.

Това са малки парченца средновековие, на които ни обръщаше внимание нашата екскурзоводка. Не бяхме забелязали продълговатите ниши в стените на много от къщите. Оказаха се отвори, в които старите флорентици сутрин са поставяли виното си, след което е спускано в мазето и вечер са го намирали охладено.

Другият белег на Ренесанса, освен конструкцията и фасадите на сградите, са терасите на покривите.
Тези пространства са били изключително използвани от знатните дами, но с едно странно предназначение. Стояли са на слънце часове наред със странна смес върху косата, за да се изрусят. Причината е, че известен философ от този период е написал в популярния си трактат, че добродетелните съпруги флорентинки трябва да са с руси коси. А това почти е невъзможно в тази част на южна Италия, защото генетично хората са чернокоси. Отгоре на всичко благонравните дами е трябвало да са с високо чело. Постигали са това по средновековен начин – с негасена вар.

Неусетно стигнахме до квартала на Данте. Не е сигурно, че поетът е бил роден тук, но със сигурност се знае, че е живял съвсем наблизо. През 1911 г. останките от кула от 13 в. са реставрирани, за стане днес като Каса ди Данте. Вътре се намира малък музей, посветен на живота и изкуството на твореца. Долните стаи се използват за провеждане на изложби на модерни произведения на изкуството.

Когато във Флоренция се отбелязва 600-годишнина от рождението на гения, градът е вече столица на Кралство Италия, поради което се започват много реконструкции. Провежда се специално разследване, което да установи кой номер е била къщата на поета. Стига се до заключението, че това е порутеният дом, носещ номер 1-140. В средата на миналия век обаче, къщата изгаря и музеят се премества в отсрещната постройка. На площадчето пред нея върху плочките е изобразен неговия профил и това е любопитна игра за туристите кой пръв ще открие изображението.

За да бъдат напълно разбрани неговите произведения се знае, че има три ключа. Над сто общества в света все още търсят първия ключ.

След кратка обиколка се озовахме пред една от емблемите на Флоренция - катедралата Санта Мария дел Фиоре, към която е и кулата на Джото.
Названието Флоренция е свързано с думата „цвете“, затова е избрано името Santa Maria del Fiore, или „Богородица на цветята“. Това е сред най-красивите и запомнящи се готически храмове, дори облицовката е от неповторими зелено-бели правоъгълници. Гледката наистина е невероятна –катедралата е четвърта по големина в света. Освен заради огромните си мащаби, сградата е известна и с кръглия си купол, дело на Филипо Брунелески. Това е първия крупен паметник на архитектурата на Ренесанса. Архитектът открива перспективата и с това повлиява на творчеството на Леонардо да Винчи, Донатело, Мазачо, Микеланджело.
Любопитна е легендата за това как печели конкурса за проекта.

Пред знатните флорентинци поставя няколко яйца и им казва да опитат да ги задържат изправени.
Разбира се, никой не успява. Той ги почуква лекичко и яйцата застават като войници. Отказва да издаде тайната си и гарантира, че ще изгради уникален купол. Заради дързостта си не получава обявената награда в съревнованието, но печели поръчката. За 19 години – от 1417 до 1436 г. успява да изгради яйцевидния купол на катедралата "Санта Мария дел Фиоре" (Duomo), която и днес е най-високата сграда в града - 114,5 метра.

Брунелески го издига без поддържащо скеле и измисля начин, при който камъните на арките сами се поддържат по време на строежа. Тайната на този подход е заимствана от Пантеона в Рим - издигат се два купола (един в друг), като първият поддържа втория. Тухлите на вътрешния купол са подредени зигзагообразно при зидането, за да се застъпват и крепят. Това е върховно постижение на инженерната мисъл - използвани са четири милиона тухли, тежащи около 1500 тона.  Геният конструира кран, който да ги вдига, а по-късно изобретява и още по-ефикасен подемник. След това ги унищожава, за да не се възползват от тях негови конкуренти. При тази ситуация великолепната творба на Брунелески несъмнено го прави велик ренесансов архитект.

През 1421 г. той пръв получава 3-годишна патентна защита за свое индустриално изобретение, а през 1474 г. във Венеция е издаден първият в света общ патентен закон.

Срещу катедралата се намира бапистерият  „Сан Джовани Батиста” с позлатените си врати на Рая.
Портите са в източния край на храма, посветен на "Свети Йоан Кръстител". Изработени са от скулптора и ювелир Лоренцо Гиберти и неговите помощници в периода 1425 - 1452 г. Поръчката е на настоятелството на флорентинската катедрала "Санта Мария дел Фиоре".

Вратите се състоят от 2 крила, на всяко от които има по 5 релефа, изработени от позлатен бронз. На тях са представени моменти от "Стария завет". На всяка са изобразени по около сто фигури. Повечето библейски сюжети са пресъздадени с по няколко сцени, поместени в една композиция - похват характерен за средновековното изкуство.

Бронзовата рамката на вратите също е богато декорирана с "листа, птици и малки животни" . Сред тях, в малки ниши, са разположени 24 статуетки на библейски персонажи и 24 кръгли медалиона със скулптрирани човешки глави. Между последните са и портретите на Лоренцо Гиберти и синът му Виторио. Тази „Библия в бронз” се прави в знак на благодарност към Бог, че Флоренция се спасява от чумата.

Разходката из Флоренция би била непълна без да се посети „Пиаца дела Синьория".
Тук се намират „Фонтанът на Нептун”, Палацо Векио, галерия „Уфици” "Лоджа деи Ланци"- тераса, от която династията на Медичите е наблюдавала тържествата на площада. Всяка статуя на тази ложа обяснява защо Флоренция често е наричана "Каменното цвете на Тоскана". Трудно е да се повярва, че такава красота е създадена от човешка ръка.

Специалистите са на мнение, че площада Синьорията цели да покаже доминацията на Флоренция, като респектира с множеството мъжки статуи. Тук са мускулестият Нептун на Амати, стъпил гол върху четири коня - символ на морската доминация на Флоренция. Копие на Давид на Микеланджело - голият мъж, събрал може би най-много възхищение в историята на света. Компания му правят Херкулес и Какус - още двама огромни голи мъже.

За фонтана на Нептун (Fontana di Nettuno) има легенда, че бронзовите му фигури на русалки, риби и морски нимфи, от които се излива водата, оживяват при пълнолуние. Статуята на Нептун е висока 4,2 м и е дело на Бартоломео Аманати. Изработена е между 1565 г.и 1575 г. Намира се на площад Синьория, до Палацо Векио (Стария дворец).  Дело е на Бартоломео Аманати - един от най-плодовитите флорентински скулптори и архитекти в стила маниеризъм. Съпруг е на поетесата Лаура Батифери, която била много набожна и като видяла завършена творбата му, го накарала дълго да се покайва.

За галерия Уфици може да се говори с дни – това един от най-известните музеи в Италия. Построен от Джорджо Вазари по поръчка на Козимо I Медичи. Първоначално бил административна сграда за флорентинските магистрати. През 1765 г. е превърнат в галерия и днес е един от най-известните музеи в света. Там се намират картини на Джото, Микеланджело, Рафаело, Рубенс, Ботичели, Тициан, Леонардо да Винчи, Филипо Липи и на още много известни художници.

Флоренция може да се разглежда с месеци и като Мека на човешкия творчески гений, може да се превърне в любов за цял живот. Обаче често в спомените  на гостите си изплува като каменно цвете - невероятно съчетание от различни изкуства.

 

Автор: Лилия Лозанова

Изпрати на E-mail
 

За да оцените и/или коментирате е необходимо да сте регистриран потребите!

Влез в Профила си Регистрация


На сайта на ka6tata.com

затвори