Търси

Зa “мaгията” на “киното” в къщата

На 21.03.1895 г., братя Люмиер показаха пред “Дружество за подпомагане на промишлеността” в Париж своето изобретение - 30 секунден филм “Краят на работното време”.

Зa “мaгията” на “киното” в къщата

Зa “мaгията” на “киното” в къщата Автор / Източник: Инж. Васил Арменков

Зa “мaгията” на “киното” в къщата

Зa “мaгията” на “киното” в къщата Автор / Източник: Инж. Васил Арменков

PREV NEXT

На 21.03.1895 г., братя Люмиер показаха пред “Дружество за подпомагане на промишлеността” в Париж своето изобретение - 30 секунден филм “Краят на работното време”. През есента на същата година, е проведена първата платена прожекция пред 40 зрителя с приход от 33 франка.

Това са сухите факти за раждането на изключителното по мащаб явление в човешката история. Появило се като “великия ням” киното светкавично получава широко разпространение сред възхитена публика в целия свят. Новото зрелище привлича огромна аудитория от омагьосани зрители и почитатели. Финансовите приходи на това от начало чисто техническо изобретение събуждат интерес сред най-изявените на времето си технически гении и творчески личности. Като с магнит се привличат съвсем нови имена от света на продуцентите, режисьорите, артистите, както и редица най-авангардни изобретатели от техническия свят. За десетина-петнадесет години това чистосърдечно зрелище събира най-авангардния творчески потенциал на планетата, който ражда новите имена на бранша. Появява се никому известният до това време вариететен артист Чарли Чаплин, създал серия от филми, с която кинематографът безспорно се нарежда сред традиционните изкуства на човечеството. По този начин, изобретението на братята Люмиер намира истинското си измерение, даващо своя отпечатък до наши дни.

Технически родено върху фотографска лента с широчина 35 мм.
(актуална и днес) киното изведнъж се явява конкурент на театъра, операта, оперетата и естествено изисква това, което му липсва-звукът. За тази цел са привлечени редица технически изобретатели, почти всички от лабораторията на Тома Алва Едисон - изобретателят на грамофонната плоча - най-добрият за времето си носител на звук. По тази причина, първата прожекция на звуков филм, представена от WARNER BROTHERS през 1928 г. е била филмът на Al Jonson “The Jazz Singer”. Интересното е, че тя е била записана на 16” грамофонни плочи, с което “великият ням” проговаря и за неговото развитие вече няма никакви пречки. Естествено, този начин на озвучаване е бил най-качественият за времето си, но не и най-практичният. Оптичният запис на звука върху самата филмова лента е бил разработен по-късно и като най-практичен се е запазил до днес.
Параметрите на изображението на киното дават своя отпечатък на цялото развитие на бъдещата телевизия - форматът 1:1,35. Положението със звука, обаче търпи своето развитие и до 90-те години на миналия век се е намирал под непрекъснатия натиск на домашните формати. Ниското качество - честотна лента до 10 000 - Hz и относително високото ниво на шум на оптичната лента принуждава филмопроизводителите да търсят други решения за да може да се използва максимално въздействието на звука като равнопоставено на изображението.

Английският учен и изобретател Ray Dolby предлага нова система за озвучаване, променяща измеренията,както в техническо, така и в художествено отношение. В края на 70-те години на миналия век, той предлага и демонстрира система за многоканално аналогово озвучаване абсолютно покриваща и превъзхождаща параметрите на популярните по това време звукови касети. Системата е кръстена DOLBY STEREO и за 3-4 години завладява всички реномирани киносалони, както и естествено цялото филмопроизводство в Холивуд като ултимативен стандарт. Системата предполага 3 задекранни говорителя, група говорители в киносалона - канал “съраунд” и говорител за “свръхниски честоти”. Въвежда се строг стандарт за звуковъзпроизвеждане, като даже в първите години са се изпращали безплатно специалисти за настройка на звука в киносалоните.

До края на 80-те години този формат е доминиращ, докато пак под натиска на домашните формати - цифровият звук от CD принуждава филмопоризводството да потърси нови решения.Отново Ray Dolby разработва своя, изключително качествена система за звукова компресия на шестканален звук - АС 3 и въвежда цифровата ера в киното. Системата предполага “съраунд”- каналите разделени на ляв и десен и е приета радушно от звукорежисьорите в Холивуд.

Търсещ и изискващ всичко се оказва режисьорът Gеorge Lukas. Той първи въвежда радикално компютърния начин на създаване на качествено изображене в киното с първите серии на “Междузвездни войни” в началото на 80-те години и естествено с новия тогава DOLBY STEREO – звук. Обръщащ сериозно внимание на звука, заедно с Ray Dolby налагат в средата на 90-те години нов формат – EX-SURROUND в цифровия звук, илюстриран с първия филм от продължението на “Междузвездни войни” филм - “Епизод едно”. Този формат предполага и заден “съраунд”, наричан днес 7.1. Амбицията на Gorge Lukas да доведе до резултат пред публиката усилията на най-добрите звукорежисьори до публиката го е накарала да създаде своя отдел ТНХ.  Този отдел се занимава с всякакви проблеми в звуковъзпроизвеждането и издава сертификат за качество на звукови колони, усилватели и процесори гарантиращ пригодността им за най-вярно възпроизвеждане. Неговият отдел издава сертификат и за киносалони - ТНХ, подновяван всяка година за съответствие с най-висок стандарт за кинопоказ. Такива салони съществуват у нас в комплексите “АРЕНА”.
След въвеждането на цифровия звук в киното за първи път стандартите за качество на звука вече се водят от филмопроизводството. Двата говорителя в хола не са достатъчни, което накара производителите да предлагат широка гама озвучителни системи с по 5,6 или 7 говорителя. Тези системи се описват най-общо като домашно кино.

Опитвайки да се насладим на най-новите филми, гледайки ги на телевизора в хола си и слушайки ги през системи 7.1 ние попадаме в относително неподходящи условия по няколко причини:
1. Изображението от телевизионният екран, даже и 50” плазма е категорично по-малко по размер и качество,от това в киносалона. Въпреки разпространението на формата 9:16, количеството редове-625 в Европа е категорично недостатъчно. Стига да се опитаме да увеличим изображението, веднага ще забележим неговата редова структура. По тази причина е разработена система HDTV която с почти двойното количество редове позволява съизмеримо с киното изображение. Прожекциите на срещи от световното първенство по футбол на екран в кино “Арена” показва възможностите на новия формат.

2. Колкото и качествени звукови компоненти да се инсталират, акустическата среда в жилищно помещение е категорично неподходяща. Наличието на прозорци, външни шумове и архитектурна даденост, подчинена на многофункционалността на помещението създават среда, която никаква електронна система не може да коригира.

За преодоляване на тези проблеми съществува решение, наречено домашен киносалон. Реализацията на това решение изисква разбиране и предварителна подготовка.

Първото условие е собственика да има истинска любов към киното и “страстно” желание да притежава свое кино. Второто условие е да предполага определена площ в еднофамилната си къща за тази цел. Споменавам еднофамилна къща, защото това предполага околна среда, изолирана от вредни шумове като уличен трафик. Наличието на прозорци в домашното кино е категорично противопоказно. Естествено проблемът с вентилацията и климатизация, както и ниското ниво на собствен шум от ОВ- инсталация е от значение.

Разбиране на архитекта, за привличане на специалисти, подизпълнители, които да разработят подходяща акустическа среда. Разработването на тази част в първоначалния проект би спестило средства при окончателната реализация. Естествено и размерът на помещението се налага да бъде съобразен със броя зрители.

Технически консултанти са тези, които да предложат подходящо оборудване.

Автор: Инж. Васил Арменков

Изпрати на E-mail
 

За да оцените и/или коментирате е необходимо да сте регистриран потребите!

Влез в Профила си Регистрация


На сайта на ka6tata.com

затвори