Търси

Александър Георгиев:Виенският дом е немислим без„Бидермайeр"

Успелият български моден дизайнер живее в луксозна пасивна сграда

Кахлената печка във виенския дом

Кахлената печка във виенския дом Автор / Източник: Снимки: Личен архив на Александър Георгиев

Тежки драперии, лампиони в ярки цветове, инкрустирани с кристал внасят лукс, елегантост и красота

Тежки драперии, лампиони в ярки цветове, инкрустирани с кристал внасят лукс, елегантост и красота Автор / Източник: Снимки: Личен архив на Александър Георгиев

Зелените възглавници на старите виенски столове скоро ще бъдат заменени със сини

Зелените възглавници на старите виенски столове скоро ще бъдат заменени със сини Автор / Източник: Снимки: Личен архив на Александър Георгиев

С малки промени в дизайна трапезарията изглежда всеки път различно

С малки промени в дизайна трапезарията изглежда всеки път различно Автор / Източник: Снимки: Личен архив на Александър Георгиев

Хубавите православни икони  пръскат благодат в  дома на Александър.

Хубавите православни икони пръскат благодат в дома на Александър. Автор / Източник: Снимки: Личен архив на Александър Георгиев

Трапезарията на дизайнера – Tischkultur (храненето като култура и удоволствие)

Трапезарията на дизайнера – Tischkultur (храненето като култура и удоволствие) Автор / Източник: Снимки: Личен архив на Александър Георгиев

Александър Георгиев живее в модерен дом, тип пасивна къща

Александър Георгиев живее в модерен дом, тип пасивна къща Автор / Източник: Снимки: Личен архив на Александър Георгиев

Едно стилно дизайнерско жилище, пиршество за сетивата.

Едно стилно дизайнерско жилище, пиршество за сетивата. Автор / Източник: Снимки: Личен архив на Александър Георгиев

Александър Георгиев е дизайнер на 11 модела персийски килими

Александър Георгиев е дизайнер на 11 модела персийски килими Автор / Източник: Снимки: Личен архив на Александър Георгиев

Моменти от едно бляскаво ревю

Моменти от едно бляскаво ревю Автор / Източник: Снимки: Личен архив на Александър Георгиев

Неизменната булчинска рокля- асиметрична и в кремаво(любим цвят на Александър Георгиев)

Неизменната булчинска рокля- асиметрична и в кремаво(любим цвят на Александър Георгиев) Автор / Източник: Снимки: Личен архив на Александър Георгиев

Работен момент в ателието – роклята е вече готова

Работен момент в ателието – роклята е вече готова Автор / Източник: Снимки: Личен архив на Александър Георгиев

Бутиковите къси рокли винаги са на мода

Бутиковите къси рокли винаги са на мода Автор / Източник: Снимки: Личен архив на Александър Георгиев

Елегантност и ефирност – запазена марка на дизайнера

Елегантност и ефирност – запазена марка на дизайнера Автор / Източник: Фотограф: Крис Сингер

PREV NEXT

Визитка: 
Александър Георгиев е роден в София, зодия Лъв.
Моден дизайнер от 1994 г.
Живее във Виена от 1997 г., колекциите му носят бранда „Аlexander Georgiev ”.
Има  бутик в престижния 7-и квартал на австрийската столица.

Г-н Георгиев,  каква е тръпката да се живее в пасивна къща?
-Изборът ми да живея в пасивно жилище (passive house) стана съвсем случайно, но през последните 3 години осъзнах предимствата му. Взех го на етап грубо строителство и всички останали компоненти ги завършихме по мой вкус.

Старото ми жилище е около 200 кв.м , с височина на таваните -4.70 м, затова отоплението ми излизаше между 4 и 6 хил.евро годишно. А сега имам 0 лв. разходи за парно и не повече от 40 евро за ток. Това е едно голямо преимущество: да нямаш разходи за парно. Апартаменът, в който сега живея  е значително по-малък, около 120 кв.м., но е изцяло ново строителство. Много съм доволен от избора, който направих преди 7 г. В жилището се поддържа постоянна температура от +24 С , имам постоянен достъп до пресен въздух (влиза чрез специален вентилатор). Въздухът се загрява от земна топлина – от огромен резервоар, който се затопля и със специална вентилация се вкарва във всеки един апартамент на жилищната кооперация. Прозорците са тройно уплътнени (спроред изискванията) и може да ги отварям до 10 мин. през зимата и без ограничение –през лятото. 

Външните стени на пасивното жилище се направени от тухли, вата и дървена конструкция (с дебелина 30-38 см), и чак тогава идва ред на замазването на фасадата. От 2006  г. във Виена има голям бум в изграждането на пасивни къщи (както еднофамилни, така и апартаменти).

Вдъхновява ли ви виенската архитектура за вашите модни колекции?
Мен ме впечатлява почти всичко. Във Виена има много неща, които оптически „влизат в окото” и те карат да мислиш по-друг начин, но не мога да кажа, че съм се вдъхновил от конкретна сграда, или от стила барок, или от роклите на императрица Сиси напр. Аз си оставам запленен от минутите свободно време, Слънцето, въздуха, морето... Следя, разбира се световните тенденции, особено pret-a–porte. Обиколил съм много страни, бил съм в почти цяла Азия, в Африка съм ходил, за Европа да не говорим, харесва ми страните, които се стремят хем да запазват своя лайфстайл, хем в същото време звучат космополитно. Вдъхновявам се от материи, форми, стилове (детайли от определени стилове), от цветове, от пясъците на предна Азия. Посещавам много често големите текстилни изложения в Германия, Франция и Италия, откъдето поръчвам платовете си. Като видя материята, веднага си представям как би изглеждала една дреха. Не робувам на стереотипи: напр. от вълнена каша се прави сако или пола до коляното, от вълнената каша мога да направя и строга вечерна рокля. Харесвам и флоралните мотиви, но обичам да са малко абстрактни- цветето хем прилича на оригинала, хем е отвлечено, това ми е „наследство” от архитектурата. Всичко трябва да е 3D, да има точно определена конструкция. Точен съм в тегелите, в дължините, всичко трябва да е порпорционално. Използвам и много камъни в моите дрехи. Работя с класически материали като коприна, вълна и памук,  комбинации между тях, но с хайтек материи и тъкани.  Понякога режа платовете с лазер, получават се  „извънземни” и необичайни мотиви, които придават на дрехата много футуристичен характер.

Кога да очакваме вашите ревюта във Виена?
След поредния силен бален сезон във Виена и многото поръчки покрай тях, съм планирал през октомври ревю с пролетно-лятна колекция 2016 г.  През годините съм правил винаги по 2 колекции-пролет/лято и есен/зима.  Миналата година пропуснах за първи път, нарочно си наложих пауза. Давам си сметка, че хората се умориха от ревюта, все повече идват на тях само да се разнообразят, за тях това е спектакъл, но продажбите не се покачват.  Европейците са преситени от информация и материални блага. Ревютата се правят само за престиж. Преди години съм работил и за постановки на Volksoper-Виена, но това за мен не е мода, дрехите трябва да отговарят на сценария, там се изпълняват точните виждания на сценографа. 

Може ли събирателно да говорим за виенски дом?
Категорично. Австрийците имат една култура на обзавеждането: домът трябва да е с паркет, старите кооперации са с кахлени печки или с камина. Те държат много на Tischkultur: покривките за храна, салфетките са извезани с монограм на фамилията, обточени са с дантелени бордове, ръчно направени от памук и лен в бяло, кремаво и зелено. Същото се наблюдава и при спалното бельо. Традицията повелява стилът „Бидермайер”, а също и сецесион, да присъства в обзавеждането при гардероби, скринове, шкафчета, маси и столове, както и фасади.  Австрийският дом ще го познаете още по старите двойни прозорци, между тях се слага изолацията с вата. От години модния тренд е на пазара да се предлага първокласна дограма, която е изкуствено състарена, за да напомня за доброто старо време и тя е добра инвестиция. Австрийският стил на обзавеждане обаче става с все повече влияния, но много елементи все още могат да се открият в домовете им:  напр. чашите Riedel за коняк, за ракия, за шампанско (те са тяхна запазена марка). Австрийците имат висока култура на пиене на виното, още от времето на Виндобона.

Взехте ли си нещо във Виена от софийския апартамент, от духа на българските къщи ? 
Не. Много е странно, все още не мога да си го обясня, но бягам от българския фолклор -  шевици, бродериите, тъканите материи, старите черги... Разпознавам ги, харесвам ги,  но за съжаление в ателието или в жилището ми нямам нищо, което да показва, че съм от България. 

Ателието на един дизайнер къде трябва да е - близо до дома или далеч от него?
Моето сега е далеч от вкъщи, пътувам почти 1 час всеки ден до него. В началото на моята кариера бяха едно до друго, после реших да ги разделя, защото ми трябва почивка, иначе - burn out ( „прегряване”, професионално зацикляне). Когато по цял ден си в ателието и се занимаваш само с мода се получава тази „професионална слепота”, при която не може да виждаш определени детайли, някои платове и форми и в този момент може да започнем да правим грешки. Винаги ме е било страх нещата, които правя да изглеждат източноевропейски, а не космополитно. Искам моите дрехи да се харесват едновременно на испанските жени, и на азиатските също. Що се отнася до българската мода си мисля, че ние не сме имали шанса да работим с много материи, с много цветове, с клиенти от различни краища на света. В България има много дизайнери, чийто труд уважавам, а и българската публика трябва да уважава. Но при едно сравнение между българските и чуждите дизайнери се вижда, че сме различни, но в същото време няма това развитие, които да ги откроява като дизайнери, които диктуват определени модни трендове. Както и не сме се стремили  икономически да  произведем бързо и качествено, а също и да продаваме също толкова бързо и качествено, което всъщност  показва развитие. Нашата затвореност като че ли продължава да прави нещата малко по-старомодни. 

Как изглежда жилището на дизайнера?
Не местя често мебелите в моето ново жилище, в което живея от 7 г., което е пасивна къща, но сменям аксесоарите. Лампионите, чувствам ги „като облаци” и ги обновявам вече два пъти. Една от стаите ми е огромна-  кухня и хол - две в едно. Имам паркет (опушен, сърцевиден дъб, в тъмношоколадово), стари виенски столове, на които често сменям възглавниците - бяха в червено, сега са в зелено, синята вълна вече идва. Имам червен диван с възглавници, които сменям за разнообразие според сезоните - един път са бели с червени цветя, сега са с косми (звучи зимно, топло). За моя апартамент мога да кажа, че е много модерно обзаведен, но имам 5-6 старинни неща- шкаф, столове и някои други предмети, които носят духа на старите виенски кооперации.  

Автор: Едно интервю на Светлана ЖЕЛЕВА

Изпрати на E-mail
 

За да оцените и/или коментирате е необходимо да сте регистриран потребите!

Влез в Профила си Регистрация


На сайта на ka6tata.com

затвори