Търси

Нещо повече от архитектура - интервю с архитект Барт Принс

“Архитектурата е резултат от синтеза между креативното мислене на архитекта и вътрешното разбиране и виждане на клиента, информацията, генерирана от мястото и климата, разбиране и усещане за структура

Нещо повече от архитектура - интервю с архитект Барт Принс

Нещо повече от архитектура - интервю с архитект Барт Принс Автор / Източник: Още за къщата

“Архитектурата е резултат от синтеза между креативното мислене на архитекта и вътрешното разбиране и виждане на клиента, информацията, генерирана от мястото и климата, разбиране и усещане за структура, материали, пространство и светлина. Работейки на принципа отвътре - навън, архитектът управлява зараждането и развитието на идеята, за да се достигне благодарение на комбинацията от всичките тези взаимоотношения до резултат, олицетворяващ завършен дизайн, който се доближава до такава степен до вижданията на клиента, че той самият не прави разлика, че някои друг е създал къщата му.”

 
Арх. Принс, всяка една сграда или къща, създадена от вас, неминуемо се запечатва в съзнанието, нещо повече провокира силно въображението на всеки, който я е видял. Тези необичайни и заинтригуващи форми пораждат множество въпроси и най-вече кой би живял там. Обаянието и въздействието върху публиката на вашите архитектурни творения е комплексно, често и самата обстановка наоколо е някак си необикновена, къде се крие причината за това? Вие ли като архитект предпочитате предизвикателството, което предлага девствената и недостигната от човешката цивилизация природа, или просто сте привлечен от хората, които избират тези неприсъщи местообитания за своя бъдещ дом? И бихте ли описали какви са най-общо казано вашите първи впечатления, когато се срещате с бъдещите си клиенти.

Когато живееш или избираш мястото, където да живееш, самото то не е ни най-малко необикновено за теб. Това в повечето случаи са терените, които клиентите притежават и желаят да застроят. Обикновено, когато клиенти се обръщат към мен, те вече са закупили мястото и ме поканват да разработя конкретния дизайн за точно това определено място. Не става въпрос до моите лични предпочитания към естествените и открити пространства, по-скоро клиентите ми в повечето случаи избират терен, който е доста обичаен и често срещан по тези места. Първото ми впечатление, когато се срещам с бъдещите си клиенти, е важно, но аз се старая да ги възприемам такива, каквито са и също така се опитвам да разбера защо те са избрали точно мен за техен архитект и още да науча как всъщност те искат да живеят (когато става въпрос за къща) или какви са изискванията им относно сградата (когато става въпрос за друг тип сграда).


Когато разработвате проект за къща върху терен със специфични дадености, как вграждате тези характерни особености на средата в първоначалните си идеи и архитектурни скечове? Кое се оказва важно и съществено и как всъщност се достига до идеята за формата?

Всяко място си има своя уникален характер. За мен винаги е било важно да прекарам определено време в конкретната обстановка и да разкрия за себе си “есенцията” или индивидуалния характер на мястото. Разбира се, аз не се оглеждам за нещо, което да копирам или наподобявам в бъдещия дизайн на сградата. Водещ е стремежът ми проектът  да се превърне в част от средата, да се впише и да функционира добре в нея, да бъде в съзвучие с климата, гледките, особеностите на терена. Първоначалните скици се доразвиват отвътре-навън, което за мен означава, че аз работя по идейното решение и дизайна и го оставям да се развие отвътре. Крайната форма и облик на сградата се заражда именно тук в тези първоначални скици и въз основата на вътрешните идеи. Дизайните, които създавам, не са просто “облечени” в необикновени форми, но се превръщат в такива въз основа на функцията им. Обликът и формата на сградата израстват и се оформят на базата на функционалното решение, а не по обратния път, когато формата е първичното и се пригажда към функцията.Тъй като скиците са базирани върху реален мотив, те не са “просто скици” аз имам възможност да ги преобърна до реални структури, защото от самото начало аз вече знам какви ще бъдат структурата и материалите. Материалите, които се използват, са като резултат от структурните изисквания и желания, естетически облик. Работата е много, но това е начинът за създаване на архитектурата.


По всяка вероятност много често ви се налага да обсъждате с клиентите си техните многобройни и понякога доста причудливи изисквания. На кой етап от работата ви достигате до решение удоволетворяващо и вас като архитект, и клиентите относно форма, пространства и функции?

Когато се срещам за първи път с моите клиенти, аз съм заинтересован да разбера какви са техните необходими пространства, взаимоотношенията помежду им са също много важен фактор и не на последно място как те си представят къщата и начина си на живот в нея. На следващ етап аз изучавам мястото, климата и се опитвам да събера и науча всичко, което е възможно по отношение на спецификата месността, включително зонирането и кодовите изисквания, и всичко това много преди да започна да мисля за каквото и да било идейно решение. Всичката тази информация аз нося в съзнанието си, изчаквам, докато се асимилира и систематизира като през цялото време съпоставям всички тези данни с изискванията на клиента. И тогава вече започна да мисля как би трябвало да изглежда най-доброто решение. Много от клиентите ми имат съвсем обикновени изисквания по отношение на начина им на живот и пространствата, които са им необходими. Но всичките тези обикновени изисквания могат да имат и необикновено изражение. Те могат да бъдат така подредени и развити, че крайният резултат е много необикновена и чудата къща и това е всъщност причината клиентите да се обърнат именно към мен. Първоначално те са привлечени от моята работа и по-точно от визията на сградите, проектирани от мен, които са видели. Впоследствие интересът им се насочва към процеса на развитие и достигането до решението за конкретния дизайн на техния дом. Те ме допускат до себе си, разкриват навиците си и аз се осланям на наученото от нашите дискусии и изграждам за себе си някаква представа за това как те искат да живеят. Обикновено имам по няколко дискусии с клиентите си, преди да започна каквато и да е работа и оформяне на идеята и след това аз не им показвам нищо, докато не съм убеден за себе си, че съм взел под внимание всички детайли и разработката ми е това, което те търсят. В тези предварителни разговори особено разчитам на това, че хората ще успеят да обяснат какво харесват и какво не харесват, а също така ще споделят всичките свои идеи и изисквания спрямо новия си дом. Ако те имат любим цвят или материал, аз наистина се стремя да ги разкрия. Също толкова важно се оказва на този ранен етап да се елиминират материалите, които не допадат на клиентите. Ние не обсъждаме форми или идейни решения на това ниво, но въпреки това, ако те имат любимо местенце някъде върху терена, или красива гледка, която искат да запазят, за да й се възхищават, аз искам да знам това също. Когато вече съм отделил необходимото време на идеята да узрее и да се доразвие, едва тогава аз показвам на клиентите си моето виждане. Понякога на тях им е необходимо време, за да разберат какво точно им показвам, но обикновено са много развълнувани и за щастие почти не се налагат промени в дизайна. Тъй като проектирането винаги би трябвало да е съобразено с околните постройки, обикновено не се налага да се правят никакви промени по време на работата. Аз никога не пренасям дизайн за една сграда, направена за конкретно място до друго. Всеки един проект е идентичен и е само за едно определено място.


Вероятно получавате много отзиви и коментари, пристигащи от целия свят, особено с интернет възможностите за популяризиране. Кое е най-приятното нещо, което сте чували като оценка за вашата работа?

Да, в действителност аз получавам много коментари от различни хора от целия свят относно моята работа. Изглежда, че моята работа е добре ценена в индивидуален и кретивен аспект, така както и за уникалните дизайнерски решения. По мое мнение хората реагират, виждайки тези изображения на моите архитектурни решения, като същевременно считат, че те не са за тях, въпреки че това не е така.


За нашите читатели ще бъде интересно да разберат как е решен въпросът с енергийната ефективност и екологията за местата с голяма отдалеченост от градовете и населените места. Клиентите ви предпочитат ли да бъдат напълно независими от външни доставчици на енергия, вода и т.н.? В тази връзка какви нови технологии вграждате в проектираните от вас къщи?

Да, в някои от случаите местата се намират далеч от благоустроените зони или развитите градове и тогава е наложително да се пригодят и използват алтернативни методи за снабдяване с енергия, вода и отходни системи. Разбира се, често се прибягва до соларната и ветровата енергия. В много от случаите се прокопава кладенец за вода също както и септична система. Всичките тези съоръжения и системи се правят с оглед да бъдат максимално интегрирани с местността съобразно местните условия  и специфични характеристики.
 

Как се хармонизират екстериорният облик с интериора на къщата?

Процесът на създаване на къщата, който протича отвътре-навън, интериорът са пространството откъдето всъщност аз започвам да мисля. И така екстериорнта форма е като резултат от изискванията на интериора. Сградите са проектирани на принципа на живия организъм, където интериорът и екстериорът са взаимно свързани и част един от друг. Интериорите не са “декорирани” като отделен елемент от дизайна, напротив те са залегнали като форма и визия още от самото начало.
Във вашата практика вероятно често се сблъсквате с много и интересни истории, свързани с клиентите. Сещате ли се за някоя от тях, която бихте могли да споделите за нашето списание?
През годините действително съм се натъквал на много любопитни истории, касаещи както клиентите така и проектите, но за тях ще ми е необходимо повече време, за да ги представя. Ще го оставим за някой от следващите ви броеве.

Автор: ВЕСЕЛА МАРКОВА

Изпрати на E-mail
  • Етикети:
 

За да оцените и/или коментирате е необходимо да сте регистриран потребите!

Влез в Профила си Регистрация


На сайта на ka6tata.com

затвори