Търси

Награда Pritzker 2017 спечели каталонско трио

Наградата „Прицкър“ е присъдена на трима каталонски архитекти Рафаел Аранда, Карме Пигем и Рамон Вилалта.

Лаборатория Барбери - студиото на RCR

Лаборатория Барбери - студиото на RCR Автор / Източник: Прицкър

 Винарна Бел-Лок, Паламóс

Винарна Бел-Лок, Паламóс Автор / Източник: Прицкър

Музей на Сулагес, Родес - покритие от стомана кортен (Южна Франция)

Музей на Сулагес, Родес - покритие от стомана кортен (Южна Франция) Автор / Източник: Прицкър

Детска градина за малки деца, с тънки тръбни колони в цветовете на дъгата

Детска градина за малки деца, с тънки тръбни колони в цветовете на дъгата Автор / Източник: Прицкър

Театър Лира, Рипол - полуоткрито пространство към реката

Театър Лира, Рипол - полуоткрито пространство към реката Автор / Източник: Прицкър

Редова къща - минимализъм зад традиционна фасада

Редова къща - минимализъм зад традиционна фасада Автор / Източник: Прицкър

 Ресторант Марке - леко покритие и стени

Ресторант Марке - леко покритие и стени Автор / Източник: Прицкър

 Атлетическа писта на поляна в парка

Атлетическа писта на поляна в парка Автор / Източник: Прицкър

PREV NEXT

Наградата „Прицкър“ е присъдена на трима каталонски архитекти Рафаел Аранда, Карме Пигем и Рамон Вилалта - студио RCR, Испания, за дълбоко поетичното и хуманистично творчество. 

Със своя избор, журито отново отличи искреното и честно извличане на архитектурата от мястото, заедно с естетичното ѝ въздействие. За първи път наградата се присъжда на трима архитекти работещи под името RCR Arquitectes в град Олот от 1988 г. насам. Уникалният им общ работен процес е съзидателен и визионерски, с равно разпределени отговорности.

В глобализирания свят все повече хора се опасяват, че местното изкуство и обичаи са застрашени от изчезване. Но тримата каталонски архитекти Аранда, Пигем и Вилалта доказват, че са верни на традиционните ценности, но изразени със съвременни средства. По този начин те създават безкомпромисната си поетично-обагрена  архитектура. Председателят на журито, австралийският архитект Глен Мъркът е впечатлен от „вечните им творби, които преосмислят с уважение миналото, докато проектират ясно, както е присъщо на настоящето и бъдещето." 

Поетичността е присъща на повечето им обекти. Винарната Бел-Лок в Паламóс до Жирона, (2007 г.) е модернистична сграда, но сякаш изниква от „почвата която произвежда гроздето, от хладните тъмни изби необходими за отлежаване на виното, както и от цвета и тежестта на почвата."  Подобно е внушението на  Музея на Пиер Солагес, Родес (Южна Франция) - праволинеен и изграден от кубове покрити изцяло с кортен, но богато адаптивен като творчеството на художника. Театърът „Лира“ в Рипол (2011 г.) следва почерка на лауреатите. С внушителното си полуоткрито пространство към реката е на границата между непретенциозното и респектиращото изграждане.

Авторите говорят откровено за създаването на техните творби чрез медитация и много разговори. След като усетят спецификата на мястото те определят езика и изразните средства и спокойно развиват своя проект, затова крайният резултат е твърде различен. Оригиналните материали на местните сгради - дърво, камък и керамика, според тях, „са в контраст и диалог с новите - стомана и стъкло, необходими за създаване на високо-функционални и вдъхновяващи сгради."

Хуманистичният подход на RCR е изразен силно в реконструкцията на старата сграда Лаборатория Барбери превърната в тяхното студио, където доминират библиотеката и голямата маса за дълги разговори. Диалогът между хората и природата е заложен в други проекти: Детската градина има ефирни тънки колони като ефектна цветна дъга в която тичат децата; Ресторантът „Марке“ в Олот грациозно се слива с околността; Редовата къща е скрита зад традиционна защитена фасада, но минималистичното решение към вътрешния двор разчита на контраста между стъклото и камъка; Лекоатлетическата писта между града, националния парк и реката е станала част от природата.

Творбите на лауреатите Аранда, Пигем и Вилалта, изглеждат непретенциозни и камерни, но са дълбоко естетични. Те балансират между интензивния модерен свят и традиционното усещане за мястото. Архитектите не са проектирали огромни и бляскави сгради от витрината на капитала, но методът на каталонското трио би могъл да облагороди и одухотвори такива обекти. 

Автор: арх. Анета Трифонова

Изпрати на E-mail
 

За да оцените и/или коментирате е необходимо да сте регистриран потребите!

Влез в Профила си Регистрация


На сайта на ka6tata.com

затвори